Lewis Hamilton afronta per segona vegada en la seva carrera (2018 i 2015) el GP d'Espanya de Fórmula 1 com a líder en solitari després de les primeres quatre curses del Mundial, mentre que Fernando Alonso té moltes esperances en què el seu McLaren doni un salt de qualitat amb el paquet d'actualitzacions que estrenarà aquest cap de setmana a Barcelona.
Sebastian Vettel, dominador del mundial en les dues primeres curses, amb triomfs a Austràlia i Bahrain, ha caigut del primer calaix després de decebedores actuacions en les dues següents (Xina i Bakú).
Després de l'emocionant i accidentat últim GP d'Azerbaidjan, Hamilton s'ha trobat amb la primera victòria de la temporada, i també per a Mercedes, i amb el liderat, en beneficiar-se a Bakú d'una punxada del seu company d'equip Valtteri Bottas.
D'altra banda, a més de l'esperança en McLaren per acostar-se als cotxes que tiren del mundial des de fa anys (Mercedes, Ferrari i Red Bull), Alonso torna a posar-se als comandaments d'un F1 després de l'èxit sonat fa uns dies en el seu debut en el mundial de resistència, quan va guanyar les 6 hores del circuit belga de Spa pilotant el Toyota TS050 Hybrid, compartit amb els seus companys Kazuki Nakajima i Sebastien Buemi.
Històricament, el GP d'Espanya de F1 resulta un punt d'inflexió per gairebé tots els equips, a causa que a Barcelona les escuderies acostumen aportar millores importants per als seus cotxes després de les primeres carreres. En aquest cas, cap d'elles mantindrà el seu cotxe intacte respecte del que va arrencar a Austràlia i, com sempre, tot queda en suspens per si aquestes actualitzacions milloraran els temps o no. Els entrenaments del divendres donaran les primeres pistes clares de com anirà el Mundial a partir d'ara.
Després de quatre Grans Premis, el Mundial entra a Europa amb la classificació atapeïda (Hamilton lidera amb quatre punts d'avantatge sobre Sebastian Vettel) i amb una lluita feroç per destacar-se com la quarta escuderia (després de Mercedes, Ferrari i Red Bull).
L'any passat, Alonso entrava a Barcelona amb només 11 punts en la general i sense un futur clar. Aquesta vegada, sisè i amb 28 punts, l'asturià correrà al Circuit de Barcelona-Catalunya amb un altre tarannà, tot i les reserves, perquè és precisament a Montmeló on el dues vegades campió del món de F1 espera trobar un cotxe molt més competitiu, que hauria de mostrar la seva millor cara, tant en els entrenaments, com en la classificació i la cursa.
El GP d'Espanya té un pronòstic clar, i aquest contempla una nova lluita entre Mercedes, Ferrari i Red Bull, escuderies que ja van liderar els assajos d'hivern.