S'ha desvelat la incògnita. Rakuten serà el successor de Qatar Airways com a patrocinador global del club fins al 2021 (sempre i quan l'Assemblea Extraordinària de socis ho ratifiqui). En un acte celebrat a l'auditori 1899 del Camp Nou, el president del Barça Josep Maria Bartomeu i el vicepresident de l'àrea de màrqueting Manel Arroyo han desgranat l'acord amb Rakuten. L'empresa japonesa pagarà 55 milions d'euros de base per temporada. Una xifra que es podria enfilar fins els 61,5 milions si es tenen en compte els extres per la Lliga (1,5) o la Champions (5).
El nou conveni amb Rakuten inclou actius com aparèixer a la façana de l'estadi, situar el logotip a l'autobús i a les instal·lacions de la Ciutat Esportiva o tenir accés als jugadors per realitzar campanyes. En aquesta aliança també es recull que el Barça haurà de jugar un o dos partits amistosos, depenent del calendari, al Japó. El que no inclou aquest nou contracte són tres grans actius que el club podrà negociar a banda com la samarreta d'entrenament del primer equip, la samarreta del femení i les de tot el futbol base.
Amb el president de Rakuten Hiroshi Mikitani present a l'acte, el Barça ha formalitzat un pas que portava molt temps intentar donar. Deixar de banda Qatar Airways per trobar una empresa que pogués respondre a les expectatives econòmiques i que encaixés amb la filosofia del club. “Hem treballat de valent i no hem tingut pressa per trobar el patrocinador. Buscàvem l’acord més beneficiós i és aquest. Arriba en el moment adequat i cobreix totes les nostres expectatives”, ha assenyalat Bartomeu.
Tot i signar un acord fins 2021, la junta ha assegurat que en aquests últims mesos ha mantingut converses amb diverses companyies que esperen que cristal·litzin en un futur proper. "Hi ha hagut negociacions molt avançades amb 5 companyies i amb les que actualment tenim negociacions obertes perquè en un futur es puguin incorporar al club", ha indicat Arroyo.
El paper de Qatar és una incògnita. Bartomeu s'ha limitat ha assenyalar que el vincle amb l'aerolínia acaba el pròxim estiu i que aleshores es parlarà sobre quin paper desenvoluparà dins el club. El cert és que amb l'injecció econòmica de Rakuten, l'associació a una marca incòmode resulta prescindible.
Decisiu Gerard Piqué
Mikitani ha volgut posar en valor el fet d'associar-se "al millor club del món" fent referència, en català, a l'eslògan que des de fa anys presideix l'entitat: 'Més que un club'. El més curiós de la relació entre el Barça i Rakuten és que no va néixer des del departament de màrqueting sinó que va ser Gerard Piqué el gran dinamitzador de l'acord.
Les relacions entre la junta de Bartomeu i l'empresa asiàtica van començar després d'un sopar que va organitzar el mateix futbolista l'estiu del 2015 a San Francisco. A la trobada, a casa de Mikitani, es van posar els ciments per poder construir l'aliança que s'ha signat aquest dimecres al Camp Nou.
La celeritat amb què el Barça ha anunciat l'acord després de l'Assemblea del passat 29 d'octubre correspon a complir els terminis amb Nike, que necessita conèixer a temps la marca que estamparà al pit de les samarretes. Aquesta temporada el club ja va haver de pagar una indemnització a la firma nord-americana de material esportiu per incomplir els terminis. Les samarretes es van començar a comercialitzar lliures de publicitat fins que el club va decidir prorrogar un any més el contracte amb Qatar Airways.
Què és Rakuten?
La botiga online més gran del Japó amb més de 50 milions d'usuaris registrats. Amb aquesta carta de presentació aterra Rakuten al Camp Nou. L'empresa es va fundar l'any 1997 de la mà de l'actual director general Mikitani. A més, la multinacional japonesa és propietària de la plataforma de pel·lícules Wuaki i de l'aplicació de missatgeria instantània Viber.
El seu èxit local ha convertit l'empresa en una pionera en l'àmbit del comerç electrònic, amb un valor de mercat que se situa al voltant dels 14 mil milions d'euros. Actualment, la companyia compta amb més de 10.000 treballadors. Des del 2012, Rakuten ha estat classificada entre les 20 empreses més innovadores del món en la llista de la revista Forbes.
La companyia va anunciar el passat mes de juny que tancava la seva seu a Espanya. Mitjançant un comunicat, l'empresa asiàtica explicava que volia centrar els seus esforços a França i Alemanya. D'aquí es dedueix que l'esforç per lligar la marca al nom del Barça durant les quatre properes temporades és una estratègia per guanyar pes i prestigi al mercat europeu.
Durant la campanya electoral del 2015 ja es va especular amb una possible vinculació entre Rakuten i la candidatura presidida per Bartomeu. L'actual president blaugrana mai es va voler pronunciar al respecte però sí que va confirmar que hi havia una "empresa tecnològica asiàtica" interessada a patrocinar el Barça i la seva samarreta.