Dos equips asturians històrics de la competició, que actualment militen en LALIGA HYPERMOTION, Reial Oviedo i Reial Sporting, focalitzen esforços en expandir la seva marca a nivell mundial, sobretot al mercat mexicà.
Fa unes setmanes es van celebrar en PortAventura World les IV Jornades de Clubs, liderades per l'Oficina de Clubs de LALIGA, en què es van congregar els equips de la competició per compartir casos d'èxit i continuar aprofundint en la transformació de les estructures del futbol professional espanyol en diferents àmbits.
Estela Caicoya, directora de negoci del Reial Oviedo, va assenyalar que els mercats principals del club d'Oviedo són "Mèxic, el Regne Unit i els Estats Units". Tanmateix, va afegir que "som principalment a Mèxic per raons òbvies, ja que la propietat del club és d'aquest país". Per al cas concret de Mèxic, Caicoya esmenta que compten amb "un patrocinador mexicà que és l'estat de Guanajuato, que està aquesta temporada en l'equipament" i que disposen d'un campament futbolístic a Mèxic. Una acció que també es replica als Estats Units.
A més, per al mercat nord-americà també van posar en marxa "activacions amb fans que arriben dels Estats Units, principalment, amb motiu del Supporters Weekend, que és el cap de setmana que celebrem la commemoració del moviment que hi va haver en el 2012 per salvar el club".
Ja a Europa, el club oviedista aprofita la tirada de la seva estrella, Santi Cazorla, en terreny britànic, de cara a guanyar presència en aquest mercat. "Realitzem diversos viatges amb ell, especialment la visita a l'Arsenal, un dels seus exclubs, que va servir per treure diversos continguts per a les nostres plataformes socials," declara Caicoya.
Una de les grans accions per reforçar la marca del Reial Oviedo internacionalment va ser el viatge de premsa que el seu departament de comunicació va organitzar a Oviedo per a mitjans tant de Mèxic com dels Estats Units i del Regne Unit. "The Times, The New York Times, Reforma i Grup Excelsior van estar amb nosaltres i van poder experimentar la setmana del derbi asturià des del cor del club i la ciutat. En aquest 'press trip' aprofitem a part per donar-los a conèixer a tots els nostres patrocinadors i llocs icònics d'Astúries, amb una jornada gastronòmica de plats asturians i una classe d'abocat de sidra perquè visquessin de primera mà la cultura de la regió".
La directora de negoci oviedista també remarca que l'estratègia internacional del club té l'objectiu de posicionar el Reial Oviedo com el "club d'Astúries", ja que "hi ha molta cultura històrica d'immigrants asturians que és molt important fidelitzar i continuem treballant en això per augmentar la presència del club i que ens prenguin com la referència d'Astúries tots ells".
Per al Reial Sporting, el mercat mexicà és també una prioritat, perquè els propietaris del club de Gijón també són del país centreamericà. "Els nostres mercats més estratègics estan units a l'estratègia del Grup (Orlegi Sports). A Mèxic, amb els clubs que tenim - Club Sants Llacuna i Atles Futbol Club - hi ha un mercat natural i unes sinergies en ambdós sentits que intentem potenciar. D'allà, el mercat s'expandeix cap als Estats Units amb una connexió molt forta amb la comunitat hispana i la seva vinculació cultural i emocional amb el futbol", afirma David Guerra, president Ejecutivo del Reial Sporting de Gijón.
El club de Gijón aprofita també el seu procés d'internacionalització per crear llaços en la part de negoci esportiu. Guerra afirma que "projectes com el Campus de Mareig, que es realitza a les nostres instal·lacions de l'Escola de Futbol de Mareig en els mesos d'estiu en una zona renovada recentment, suposa un impuls per a la marca Sporting també a nivell internacional, perquè vam acollir grups de diferents regions del món (Àsia, Orient Mitjà, Llatinoamèrica o Amèrica del Nord) que han vingut a Mareig per gaudir de les nostres instal·lacions o per tecnificar-se en el seu condicionament de futbol amb els nostres especialistes".
Així mateix, el club també va realitzar "diferents Campus als Estats Units o l'Argentina, una àrea en el qual intentarem créixer juntament amb el Grup en l'àmbit de les Acadèmies i la presència internacional que puguem tenir en altres regions", afegeix Guerra.
En matèria de patrocinadors, Guerra esmenta l'acord que el club té amb SIROKO, "una marca local amb un gran component digital i que arriba a diferents mercats a través de l'ecommerce, especialment a Europa, és una cosa que continuem potenciant en el futur".
Finalment, l'estratègia del Reial Sporting també passa per incrementar la presència en mitjans de comunicació estrangers. "Hem tingut entrevistes i presencia en diferents mitjans de Mèxic, USA i Llatinoamèrica, creixent al ritme dels nostres jugadors i les seves nacionalitats", manifesta Guerra.