Sergio García Dols (Burriana, 2003), és una altra de les grans promeses del motociclisme espanyol. El jove valencià amb 21 anys és pilot de l'equip MT Helmets-MSi, i és el líder de la categoria de Moto2. Va ser subcampió a Moto3, l'any 2022, i acumula en tota la seva trajectòria 9 victorias, 23 podis i 2 poles. Aquest any, ha pujat a dalt de tot del podi en 2 ocasions, a més d'una tercera posició que li permet comandar la taula classificatòria i convertir-se en un dels favorits per emportar-se el Mundial. Amb motiu del Gran Premi català, al circuit de Barcelona-Catalunya a Montmeló, el pilot valencià ha atès ElNacional.cat per explicar-nos les seves sensacions de cara a aquest cap de setmana i els seus objectius de futur.
Com arribes a aquesta cursa a Barcelona?
Molt motivat. Vinc de fer unes curses molt bones, l'última va ser a Le Mans, que vam aconseguir la victòria fent una cursa molt neta, sense gaires errors i acabant guanyant per tres segons d'avantatge.
Quin és l'objectiu aquest cap de setmana?
L'objectiu serà fer un bon cap de setmana, treballar durant els entrenaments lliures per fer una bona qualy, sortir el més endavant possible i donar-ho tot en cursa i aconseguir la victòria.
Barcelona és una cursa molt històrica al calendari del mundial de motociclisme, té alguna cosa d'especial per a tu?
És especial perquè va ser una de les meves primeres victòries al Mundial, la segona o la tercera, crec. Al final córrer a casa, a Espanya, sempre és especial per a nosaltres, amb tota l'afició que ens dona suport durant la cursa, és sempre especial.
Quin és el Gran Premi més especial per a tu?
El més especial és sempre València, perquè és on entreno dia a dia, soc entre setmana vivint a Cheste i és on més a prop tinc la meva família, on més gent del meu poble dels voltants de Burriana ve a veure'm. Sempre és especial perquè es juguen els títols allà.
Com qualificaries, de moment, la temporada?
Molt bé, perquè el fet d'estar fent aquest tipus de curses, aconseguir tres pòdiums, dues victòries i després quan hem fallat, com a Portimao, fer un sisè i un quart a Jerez, crec que està molt bé. Hem de seguir en aquesta línia els dies que no ho tenim tot, ser dins del Top Five i quan es pot, anar a buscar el podi i la victòria.
Posa't una nota a tu i a l'equip.
De moment, crec que un vuit.
Aquest any has canviat d'equip al MT Hemlets-MSi, com ha estat el canvi?
Va ser un canvi molt bo. Em van acollir com a un més de la família i quan la gent et dona suport i està amb tu treballant va tot millor.
Arribes més consolidat, després del teu any de rookie, i com a líder del Mundial amb dues victòries, et veus amb opcions de lluitar pel Mundial?
Sí. És la segona vegada aquesta temporada que aconsegueixo ser líder i crec que això ja va seriosament. El fet de guanyar dues curses, fer pòdium a Qatar, penso que és perquè estem mantenint una regularitat i anem amb tot. Aquest any crec que si seguim en aquesta línia, lluitarem pel títol.
Com ha estat la teva adaptació de Moto3 a Moto2, has vist molt canvi?
Sí, va ser una adaptació difícil, vaig haver de passar per sala d'operacions dues vegades per operar-me la síndrome compartimental dels dos braços. Va ser difícil, però de seguida vaig aconseguir anar bastant ràpid. Vaig haver de canviar molt, també, la manera d'entrenar a casa, entrant molt més al gimnàs i fent menys càrdio. És una categoria que m'agrada, crec que és molt difícil, però quan aconsegueixes ser allà és una categoria molt divertida.
Diuen que el teu principal rival a la graella és el teu company d'equip. Tu ho vas viure en primera persona l'any de Moto3 amb Izan Guevara, que al final va acabar enduent-se el títol de Moto3, com ho gestiones a escala personal?
Nosaltres ens hem de centrar en nosaltres mateixos. És clar que al primer que vols guanyar és al teu company equip, perquè és el que té les mateixes armes que tu, però no és una cosa en què em centri aquest any, ni mai. El meu objectiu és guanyar, no és guanyar al meu company d'equip.L'objectiu és guanyar en general i fer el meu treball.
Més enllà de guanyar aquest any el Mundial, quins objectius tens de futur?
El meu objectiu és aconseguir aquest any el títol i fer el salt a MotoGP com més aviat millor.
Et veus preparat per fer el salt l'any que ve?
És aviat encara per decidir-ho, però jo crec que estic preparat.
Quina moto t'agradaria portar?
És una pregunta molt difícil (riu). No et sabria dir. Crec que la Ducati és la millor moto per pujar, però a qualsevol moto pujaria de MotoGP.
Com veus els joves pilots espanyols que estan pujant amb tanta força en el Mundial?
El planter espanyol al món de motociclisme és el més fort, més pilots i els pilots més bons també venen aquí. Tothom està venint a córrer els campionats que es corren a Espanya per agafar nivell i crec que, de moment, som els millors, però amb diferència.
La irrupció de Pedro Acosta, que està cremant etapes molt ràpidament, us posa més pressió a vosaltres?
Cap pressió. Li va anar molt bé quan va entrar al mundial, de seguida, va aconseguir guanyar a Moto3, a Moto2 va estar dos anys, i ara a MotoGP, significa que els pilots joves venim amb molt potencial de baix i que ens han de donar oportunitats.
Fermín Aldeguer va dir que cantava durant la cursa per clavar bé les corbes, tu tens alguna superstició o mania abans o durant la cursa?
Sempre faig el mateix ritual de canviar-me a la mateixa hora, pujar a la moto d'una forma en concret, però no, no canto a sobre de la moto. Vaig pensant en la següent corba sempre. Així que vaig molt concentrat.
En un món tan exigent com en aquest, en el qual hi ha molt risc, tu com treballes la teva salut mental?
La treballo jo mateix. No necessito l'ajuda de ningú de moment. És important tenir-ho molt clar i quan necessites ajuda demanar-la perquè és un món molt difícil i en el qual qualsevol ximpleria et pot despistar o fer molt mal en l'àmbit psicològic.
I com porta la teva família el risc que comporta que et dediquis a aquest esport?
M'estic dedicant des dels tres anys, que faig el mateix. Estan tots molt acostumats, viuen dins del món de les curses també. Sense més ni més, senten nervis, però igual que jo quan surto a una cursa.
Quin consell li donaries a un nen que et vegi per televisió i vol arribar a ser pilot com tu?
El principal és que gaudeixi quan pugi a la moto, que gaudeixi i aprofiti els moments i totes les oportunitats que et dona la vida i que ho faci sempre per diversió, no per obligació, que l'obligació ja arribarà un dia.
Ara que està tot tan igualat entre Martín, Bagnaia i Márquez, tu amb qui et quedaries si fossis Ducati?
És una decisió molt difícil. Per a l'equip oficial, Martín, ja porta dos o tres anys lluitant per estar allà lluitant mundials amb un equip satèl·lit. Llavors, crec que es mereixeria una oportunitat a la moto oficial. També ho crec de Márquez, perquè és un pilot número u i està demostrant que pot ser allà amb una moto no oficial. És una decisió que la deixo per a ells (riu), jo no em mullaré. Crec que tots dos haurien de tenir una moto oficial.
T'atreveixes a donar una porra sobre el guanyador de MotoGP, Moto2 i Moto3 per al GP de Catalunya?
Per a MotoGP; Maverick Viñales, per a Moto2; Sergio García i a Moto3; Iván Ortolá.