La xarxa social Strava presumeix de ser la comunitat d’esportistes més gran del món, amb 120 milions d’usuaris de 195 països que utilitzen aquesta aplicació que registra més de 30 activitats esportives. Cada any publica el seu tradicional informe Year in Sports, que recull les principals tendències esportives tant a l’estat espanyol com en l'àmbit global. L’informe Strava es realitza a través d’una enquesta mundial de 6.990 participants així com d'una mostra aleatòria de persones actives dins i fora de la plataforma, i les dades d’activitat durant l’últim any, el que dona una visió nova i única de les tendències que configuren el món de l'exercici. Segons aquesta plataforma, als baby-boomers (nascuts entre el 1946 i el 1964) els hi encanta la bicicleta, els de la generació X (de 1965 al 1980) són col·leccionistes de corones i la generació Z (entre 1996 i el 2012) és ràpida. És a dir, els anomenats baby-boomers registrats prefereixen fer esport anant en bici, mentre que la generació Z es decanta per córrer.
generació X, títols i rècords
Així, els esportistes de la generació del baby-boom que van fer servir el 2023 l'aplicació de Strava dupliquen les probabilitats de publicar recorreguts amb bicicleta (63 %) davant de carreres a peu (29 %), just al contrari que els de la generació Z, que prioritza córrer (69 %) a pedalar (36 %). Tot i això, un 17 % dels usuaris de Strava que van utilitzar la bicicleta pertanyien a la generació Z, fet que suposa un increment del 9 % respecte a les dades recopilades fa cinc anys. Aquests usen aquest mitjà de transport, segons l'informe, per desplaçar-se a la feina, principalment. La generació Z va registrar el ritme mitjà de carrera i marxa més ràpida a Strava. Però els esportistes d’aquesta generació també van fer les curses més curtes i els segons recorreguts més curts. La generació X demostra que és molt competitiva i lidera el grup quan es tracta d'obtenir títols de Rei i Reina de la Muntanya i Rècords de Recorregut: els millors temps generals als Segments Strava, que són trams predeterminats de carretera o sender on els atletes poden competir entre si. Els boomers estan sòlidament, en segon lloc, i la generació Z té feina a fer: tenien la meitat de probabilitats d'aconseguir un millor temps que la generació X. Els atletes de la generació Z tenien gairebé el doble de pujades de carreres que recorreguts. Això es reverteix amb l'edat: els boomers pugen el doble de passejades que no pas carreres.
Els baby-boomers són més matiners
Una altra diferència entre aquestes dues generacions que revela l'estudi és que els baby-boomers tendeixen a fer exercici més aviat (abans de les 10 del matí), especialment els caps de setmana, l'opció que representa un de cada dos usuaris nascuts en aquesta etapa. Per contra, la generació Z prefereix fer-ho més tard (després de les 16 hores) i, sobretot, els dies feiners, i és el cas en un de cada dos usuaris d'aquest interval d'edat.
Pel que fa a les principals motivacions a l'hora de fer esport, Strava assenyala que són el fet de saber que, si no ho fan ara, no ho podran fer en un altre moment (53 %), pensar en els seus objectius (48 %) i escoltar música (32 %). Altres factors que incideixen a l'hora de practicar esport són, segons l'informe, sortir amb les seves mascotes, cosa que afirma el 76 % dels usuaris en resultar-li "més divertit", i crear una rutina, un hàbit que beneficia el 90 % d'ells.
El gravel, esport de moda
Una altra de les conclusions de l’informe és que el running segueix sent l’esport més registrat a Strava. El boom del ciclisme continua avançant: la proporció de ciclistes a Strava que han corregut 100 km va augmentar un 5% el 2023, i la proporció de ciclistes que ha utilitzat una bicicleta elèctrica ha augmentat un 23%. Una altra conseqüència del boom del ciclisme és que el gravel ha estat l’esport amb més creixement, amb un augment del 55% envers el 2022. A l’estat espanyol, aquest creixement s’ha disparat fins al 71%. El gravel és una modalitat de ciclisme que es practica sobre una bicicleta que s'assembla a les bicis de carretera de fons, també amb manillar corb, però amb el quadre i les rodes adaptades per poder ser utilitzades fora de l'asfalt. S’utilitzen sobretot en carreteres allunyades del trànsit, pistes de grava o sorra.