Les vacances són escasses al llarg de l'any i quan per fi arriben ens pensem que no hi ha res que les pugui espatllar. Doncs sí, sentim dir que hi ha coses que les poden espatllar (o almenys una mica), fets que s'escapen de les nostres mans com pot ser que el nostre vol es retardi o pitjor encara, es cancel·li. De fet, aquest 2024 un de cada cinc vols a Espanya va arribar amb retard al seu destí. Reclamio.com, l'empresa especialitzada a gestionar les reclamacions dels passatgers aeris, ha analitzat les causes dels retards als avions i si donen dret a rebre una indemnització als passatgers afectats. Des de La Gandula t'expliquem què podria endarrerir el teu vol i quan hi ha indemnització.

🗣️ Paraules en català per viatjar que has d'aprendre sí o sí aquest estiu
 

🤔 Si tens un d'aquests cognoms comuns a Catalunya, segurament descendeixes dels celtes
 

Un efecte en cadena

La principal conclusió extreta de les dades d'Eurocontrol és que la majoria dels retards als vols es generen per un efecte en cadena, és a dir, la suma d'uns pocs minuts de retard a cada vol, a causa de diferents motius, és el que fa que al final del dia els retards siguin de diverses hores. Per això, és més freqüent que un vol vagi amb retard al final del dia que a primera hora del matí.

Un avió s'enlaira a l'aeroport del Prat / Foto: Europa Press

Hi ha situacions habituals que generen retards i en què els passatgers sí que tenen dret a rebre una indemnització per part de l'aerolínia si es compleixen la resta de requisits del Reglament (CE) 261/2004. Això és en cas d'avaria d'un avió, ja que cal reubicar els passatgers en vols posteriors o fer que un altre avió de la companyia supleixi l'avariat causant retards, i en cas de vaga del personal de l'aerolínia, que també causa retards.

La tripulació acumula massa hores i això causa retards

“Una altra causa freqüent a l'estiu és superar el límit d'hores de vol de la tripulació, que són entre 10 i 12 hores. A causa dels retards acumulats al llarg del dia, la tripulació pot superar el màxim d'hores diàries que pot volar, per la qual cosa l'aerolínia ha de trucar a una tripulació de guàrdia per continuar l'operativa. És evident que en aquests casos hi haurà un retard que probablement s'arrossegarà durant tot el dia i moltes vegades és culpa de l'aerolínia per posar escales molt curtes”, indica Noemí Fernández, gerent de Reclamio.com.

Un factor que també és habitual que causi retards a l'estiu és el mal temps, a causa de les fortes tempestes que es generen, que redueixen la capacitat de l'espai aeri i que, en casos extrems, poden obligar a tancar durant mitja hora o hora l'aeroport. “Encara que no sigui obvi, el mal temps en un punt d'Europa pot afectar de rebot avions que no tenien com a origen o destí el lloc on hi ha la tempesta i que s'han de desviar a altres espais aeris, saturant-los i creant un impacte important a l'operativa de la resta del dia”, afegeix Fernández. En cas de mal temps, atès que el retard és degut a condicions meteorològiques incompatibles amb la realització del vol, no hi hauria dret a indemnització.

L'espai aeri té una capacitat màxima

El nombre més gran de vols a l'estiu és una altra de les grans causes de retard, ja que l'espai aeri té una capacitat màxima. “A l'espai aeri només hi ha un nombre determinat d'avions i quan a l'estiu augmenta tant el trànsit, aquest espai se satura. També el nombre més gran de viatgers que fa que els embarcaments siguin més lents i que, de vegades, fa perdre l'slot (la franja horària assignada al vol), també pot generar demores importants en els vols. 

Recomanacions a l'hora de reclamar una indemnització

Des de Reclamio.com posen èmfasi que per rebre una indemnització és important distingir el motiu del retard, per saber si és una causa ordinària -imputable a l'aerolínia- o extraordinària.  “Hi ha algunes companyies aèries que, fins i tot quan saben que és una causa ordinària, al·leguen que és una causa extraordinària per endarrerir el pagament de les indemnitzacions i per generar inseguretats en el consumidor, que deixarà d'estar segur de si legalment li pertany o no una indemnització”, conclou Fernández. Dit això, des de La Gandula esperem que un retard del vostre vol no us amargui les vacances i que si es produeix, almenys pugueu rebre una bona indemnització!.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!