Estem tant acostumats a agafar avions que de ben segur que ens creiem experts sobre aquestes màquines voladores que ens porten a l'altra punta del món en escasses hores. Va ser el 17 de desembre de 1903 quan els germans Orville i Wilbur Wright van realitzar una de les fites més importants de la història de la història amb el vol de 36 metres que va durar 12 segons a Kitty Hawk, Carolina del Nord, que va marcar el començament oficial de l'aviació. El primer servei aeri programat i regular va tenir lloc a l'Estat de Florida l'1 de gener de 1914. Des d'aleshores han canviat moltes coses als avions i nosaltres t'explicarem curiositats a l'abast de molts pocs.
Què surt de les màscares d'oxigen?
Els passatgers d'un vol saben que estan a punt d'enlairar-se en el moment en que els i les hostesses fan l'explicació de les mesures de seguretat. Una de les més conegudes és la de les mascaretes per rebre oxigen a falta d'aquest. Doncs bé, si hi ha la mala sort que cal fer-les servir, cal que sàpigues que no respiraràs oxigen, ni tampoc aire comprimit, Les mascaretes contenen un còctel de químics que poden contenir peròxid de bari (que es fa servir als focs artificials), clorat de sodi (que és com un herbicida) o clorat de potassi. Esperem que mai et trobis en la situació de fer-la servir, però sempre és bo estar informat.
Dormitoris i pestells secrets
En un avió el personal de cabina és indispensable, són aquelles persones que s'asseguren de que tinguis un vol agradable i de resoldre dubtes i donar indicacions de seguretat. Hi ha vols que poden ser molt llargs i el personal necessita descansar cada X temps. Els avions grans tenen unes cabines secretes amb uns llits senzills per tal que els treballadors puguin dormir una mica. Són molt petites i estan situades en racons dissimulats, així que és difícil que els passatgers puguin saber on són.
Segur que tampoc no has vist mai el pestell secret i ocult que tenen els lavabos dels avions per poder obrir-los des de l'exterior. Moltes vegades està amagat darrere el senyal de prohibit fumar i serveix a la tripulació per entrar en cas d'emergència.
Llums apagats
Segur que recordes del teu últim vol que quan l'avió s'enlaira o aterra i és de nit, el pilot sempre demana que s'apaguin els llums de la cabina. Això no ho fan per gust ni perquè puguis descansar millor i agafar el son, es deu a una de les mesures de seguretat més bàsiques del vol. L'enlairament i l'aterratge són els moments més delicats d'un vol i, en qualsevol moment, es pot encendre una de les senyals lluminoses de la cabina per donar alguna indicació als passatgers, aquestes no es veuran bé si els llums no estan apagats.
Tinc un forat a la finestra!
No cal que entris en pànic si veus que la finestra que t'ha tocat té un forat diminut, no s'està trencant el vidre, tranquil!. Aquest foradet situat a la part inferios de la finestra, que té una mida d'uns mil·límetres, és per evitar problemes amb la pressió de l'avió. Els avions habitualment volen a uns 10.000 metres d'altitud o més i a aquest nivell la pressió atmosfèrica és aproximadament un terç de la normal. La cabina de l'avió està presuritzada a uns nivells aptes, però la diferència de pressió és una càrrega molt gran per les finestres i per això hi ha el foradet, per alleugerir pressió.
La solució pels passatgers problemàtics
Podríem pensar que quan estem volant no hi ha autoritat que ens pugui retenir si tenim un comportament inadequat (els vols no porten policia), però cal que tinguis present que el kit bàsic del personal de la tripulació està preparat. Els passatgers indisciplinats poden ser emmanillats ja que els avions sempre tenen un joc de manilles. De la mateixa manera, tots els avions compten amb desfibriladors per a emergències.