Hi ha moments en què les coses, a la feina, no acaben de fluir, i sents que no aconsegueixes connectar amb els teus companys o els teus clients. A vegades la causa és haver triat les paraules inadequades, o no haver-nos explicat amb suficient claredat. Però moltes altres vegades el problema no està en allò que diem, sinó en com ho transmetem. I és que el llenguatge facial i corporal ens ajuda a comunicar no només les paraules, sinó les emocions o pensaments i, si no els controlem, apareixen els problemes. És per això que has de dominar la comunicació no verbal efectiva.
Claus per a una comunicació no verbal efectiva
Les següents claus per a una comunicació no verbal efectiva ens ajudaran a transmetre amb eficàcia les nostres idees en trobades, reunions i qualsevol altra situació del dia a dia, i evitar malentesos.
Clau 1: Mantenir el contacte visual
La mirada és un dels punts forts en qualsevol conversa: demostra interès i compromís, i ajuda a guanyar confiança. Una confiança que s’esvaeix si la persona amb la qual parlem no és capaç de mantenir-nos la mirada. Però, com mantenir el contacte visual sense generar incomoditat o semblar amenaçador?
Amb una mirada relaxada i suau; prova de concentrar-te en un punt concret del rostre de l'altra persona (l’entrecella, o un sol ull) i, durant la conversa, ves passant subtilment d'un punt a l'altre. El resultat serà del tot natural!
Clau 2: Vigila la teva postura i el llenguatge corporal en general
Mai passis per alt els teus gestos i la teva postura quan estiguis parlant amb algun client, treballador o cap.
Per transmetre una actitud positiva i professional és essencial mantenir-se dret i amb les espatlles relaxades; no només et farà sentir més segur, sinó que també transmetràs confiança i professionalitat. Encreuar-se de braços és un gest còmode per a moltes persones, però transmet tancament i oposició, per la qual cosa no és molt recomanable.
Però, més enllà de les postures, els gestos també transmeten molt: si no deixes d'encongir-te d'espatlles, o fins i tot de mossegar-te les ungles, mostraràs una clara i poc recomanable ansietat. Tocar-se la cara també sol denotar nerviosisme, encara que un gest serè d'acariciar-se la barba/barbeta transmet reflexió. Com més tranquils siguin els nostres gestos, més serenitat i seguretat transmetem.
Clau 3: Controla el to de veu
Tothom pot tenir un mal dia, però si en una reunió o entrevista de treball deixes escapar aquestes emocions negatives a través d'un to de veu altiu o massa elevat, és molt probable que el teu interlocutor se senti intimidat o molest. Acostuma't a desconnectar amb una respiració profunda inicial abans d'una reunió o esdeveniment important i procura que la velocitat, l'articulació i el volum de la teva veu siguin coherents amb el que desitges transmetre. Un bon exercici és enregistrar les teves converses i avaluar-ne el resultat.
Clau 4: Avalua el context
Comprendre el context en la comunicació no verbal és essencial per evitar malentesos. No oblidis que alguns gestos tenen significats molt diferents segons la cultura de l'interlocutor o el lloc on es produeixi la conversa. Donar la mà de forma professional o acompanyar-ho d'un copet al braç amb l'altra mà és la diferència entre un gest professional i un d'amistós o familiar. Tocar durant la conversa, envair l'espai personal, són moviments arriscats que poden incomodar fins i tot en relacions consolidades.
Cal que ho tinguis present, si realitzes una entrevista de treball fora de la teva regió, o si et trobes en un ambient formal o informal.
I sempre, sempre, observa als altres: veure des de fora la gestualitat de converses alienes és una bona escola per aprendre les claus d'una comunicació no verbal efectiva, com les que t'acabem d'explicar aquí, i que hauries de posar en pràctica des d'avui mateix.