Els preus dels productes de neteja ara no són precisament baixos i, per això, trobar maneres d'estalviar en aquest àmbit pot ajudar molt a l'economia familiar. Sabies que pots fer el teu propi detergent líquid per a la rentadora a casa, fent servir ingredients molt bàsics i sense gastar molt? L'OCU, l'Organització de Consumidors i Usuaris, ha compartit un truc per fer detergent a casa que asseguren que és molt eficaç i que, a més, serveix per cuidar el planeta. T'expliquem com es fa, per què val la pena i l'útil que pot ser per a la teva bugada.

👁️ Has de deixar de posar el programa ràpid de la rentadora: per això és una mala idea
 

🧂 El truc de la cullerada de sal al lavabo: el secret dels lampistes per a una neteja impecable
 

Per què fer sabó de rentadora a casa

És normal que al principi et plantegis si realment surt a compte preparar el detergent a casa. La veritat és que sí que val la pena. Es tracta d'una forma de netejar la teva roba sense gastar una dinerada, i, a més, amb ingredientes més naturals. Segons l'OCU, aquest sabó casolà no sols ajuda a reduir despeses, sinó que també evita l'ús de productes químics agressius que solen venir en els detergents industrials.

Un altre avantatge és que tu decideixes què porta: res de perfums artificials ni ingredients rars. Per tant, aquest detergent és ideal també per a persones amb pell sensible o simplement per aquells a qui els ve de gust un enfocament més senzill i natural a la vida.

Els ingredients: pocs, fàcils i barats

La recepta de detergent casolà que proposa l'OCU és superfàcil. No necessites fer malabars ni tenir mil coses a casa. Només això:

  • Una pastilla de sabó natural (pot ser sabó de Marsella, Llangardaix o un sense perfums ni afegits)
  • Bicarbonat sòdic
  • Aigua
  • Oli essencial (opcional) si vols que faci bona olor
  • Una ratlladora i una olla gran

Tot això el pots trobar en supermercats normals o botigues a granel. I el millor: surt baratíssim. Fer un litre d'aquest sabó et pot costar menys de 50 cèntims. Compara-ho amb el que pagues per un detergent de marca…

Pas a pas per fer el sabó per la rentadora casolà de l'OCU

  • Ratlla la pastilla de sabó, més o menys 100 grams. Com més fi, més fàcil es dissol.
  • Escalfa un litre d'aigua en una olla. Quan comenci a bullir, afegeix el sabó ratllat i remou amb paciència fins que es desfaci per complet.
  • Afegeix dues cullerades de bicarbonat i mescla bé. Això ajuda al fet que netegi millor i suavitza l'aigua.
  • Deixa refredar i, si vols, tira-li unes gotetes d'oli essencial (lavanda, llimona, eucaliptus… el que més t'agradi).
  • Quan estigui fred, passa-ho a una ampolla o garrafa que puguis reutilitzar. Si veus que s'ha quedat molt espès, afegeix una mica d'aigua i agita bé.

I ja ho tens. Un detergent líquid llest per a usar en la rentadora. El normal és usar uns 100 ml per càrrega, però pots ajustar una mica segons que bruta estigui la roba o com sigui l'aigua en la teva zona.

Renta bé el detergent casolà?

Segons l'OCU, sí. Funciona bastant bé per al dia a dia. És a dir, és perfecte per a rentades normals (teixits no molt tacats). A més, no contamina tant com altres detergents, perquè no porta fosfats ni altres ingredients nocius. I un detall important: fa menys escuma, la qual cosa ve genial per a les rentadores modernes que usen menys aigua.

Com tot el fet a casa, el millor és provar primer amb roba clara o de batalla, per si de cas. L'OCU recomana anar a poc a poc, i sobretot, agitar bé l'ampolla abans de cada ús. A vegades els ingredients es dipositen al fons i és millor barrejar tot abans de tirar-lo a la rentadora

Fer el teu propi detergent pot semblar una ximpleria, però és un gest que marca la diferència. Estalvies i de pas redueixes el teu impacte ambiental. Aquest truc de l'OCU ha fet que moltes persones s'animin a fer el pas, i tu també pots fer-ho sense complicar-te la vida. T'animes a provar-ho? Només necessites una estona i uns pocs ingredients per a començar a rentar la teva roba d'una forma més econòmica, natural i conscient. La teva butxaca, la teva pell i el planeta t'ho agrairan!

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!