El desig d'aprendre com guanyar diners en xarxes socials és una mica com el desig de conèixer trucs de ruleta o del joc que sigui per poder guanyar-lo al casino: són el desig d'un enriquiment ràpid que no costi tant com costen totes les altres coses en la vida. És un desig legítim, però en el cas del casino és un desig sense solució: no es pot enganyar al casino (i si pots fer-ho, és que no ho necessites). I en el cas de les xarxes socials?

🤥 La Comissió Europea assenyala Twitter (X) com la xarxa social que més desinformació dissemina
 

🚨 Multa de 345 milions d'euros a TikTok per violar la llei de protecció de dades dels menors

 

Parlem amb dos divulgadors culturals amb una gran i fructífera presència en xarxes, que ens expliquen la seva visió del panorama actual si un vol guanyar-se la vida en elles, o amb elles. Ambdós adverteixen contra el somni de l'enriquiment ràpid: tenir èxit implica hores de feina i esforç sempre.

"La clau és aconseguir una audiència prou gran"

Miguel Ángel Cajigal és historiador de l'art, professor i divulgador cultural, i és més conegut pel seu sobrenom a les xarxes, El Barroquista (@elbarroquista a X, on té 200.000 seguidors). Ara és col·laborador habitual de ràdio, i apareix en programes de televisió com El Condensador de Fluzo (La2), però la seva audiència la va crear primer a les xarxes, durant anys, i és el que ressalta com a clau.

"Hi ha diverses estratègies per monetitzar en xarxes socials, però totes passen perquè tinguis una audiència prou gran. Per tant, això és el primer en què un s'ha de focalitzar."

I clar, això exigeix donar, i donar gratis. Tothom dona alguna cosa a les xarxes socials. Els divulgadors culturals ofereixen el seu coneixement i la seva gràcia per transmetre al públic: des de científics a historiadors o filòlegs, tots construeixen la seva audiència a partir del que divulguen, i això són hores i formació invertida. Però és que després existeix el que anomenem l'"influencer" nu i cru, el que té moltíssims seguidors per si mateix, per la seva cara bonica, pel contingut que fa (graciós, creatiu, original, o no) sense necessitat de ser expert/a en res. I per a ells és exactament el mateix, són hores de pensar, de crear, i d'estar allà tocant les tecles que siguin per pujar seguidors.

En aquests casos, quan ja has construït una audiència, és quan pots començar a plantejar-te, no viure de les xarxes, però almenys generar diners en elles.

"Primer concentra, i després diversifica"

Sara Rubayo és també historiadora de l'art i divulgadora cultural, companya de Cajigal a El Condensador de Fluzo, i que, com ell, ja arrossegava una gran quantitat de seguidors abans que comencés a prodigar-se més en ràdio i televisió. La seva estratègia és clara.

"La clau és diversificar, encara que per a això abans has de concentrar esforços en una sola xarxa social, la que més t'agradi, en la que estiguis més còmode o còmoda. Allà és on has de construir la teva primera audiència. Però és un error quedar-te només allà, perquè el món de les xarxes socials és molt volàtil."

En efecte, un canvi de normativa, d'algoritme, o fins i tot la compra de la xarxa social per un tercer, pot engegar tota la feina en orris. Sara Rubayo va començar fent vídeos al seu canal de Youtube, i no va saltar a Instagram i altres plataformes fins que no va tenir aquesta primera base:

Explorar altres xarxes, connectar en elles amb l'audiència dels teus altres canals, i generar nous públics, és una manera de blindar-se i de continuar augmentant audiència.

Però, una vegada construïda aquesta audiència, com convertir-la en diners reals?

Com guanyar diners en xarxes socials amb l'audiència que has construït: ven el teu producte o ven el d'altres.

El Barroquista té una opinió molt clara sobre els diners que es poden guanyar directament de les xarxes socials: poc.

"El problema és que els pagaments de les xarxes són tan ínfims que necessites audiències massives per guanyar uns diners una mica substancials. El programa de monetització de X que acaba d'implantar Elon Musk no val res, necessites una burrada de visualitzacions per guanyar algún calé, i a Youtube necessites tenir centenars de milers de subscriptors perquè sigui realment rendible. Això ho pots aconseguir al mercat anglosaxó, perquè els vídeos en anglès els veuen a tot el món. O almenys en espanyol per a Amèrica Llatina. Però és difícil".

Tant na Rubayo com en Cajigal coincideixen que molta millor opció és oblidar-se de treballar per a les xarxes socials, i utilitzar aquestes xarxes socials per treballar per a marques, o per a un mateix. Els divulgadors culturals o els especialistes del que sigui, per exemple, poden utilitzar aquesta audiència per promocionar i vendre els seus projectes o productes: llibres, podcasts, programes de ràdio, articles en revistes, cursos, productes elaborats, obres d'art en el cas dels artistes, siguin pictòriques o musicals.

A més, tant aquests com els que no són especialistes, sinó influencers purs, tenen l'opció de treballar per a marques o empreses que desitgin fer ús d'aquesta audiència que han construït. Quelcom que, reconeixen, de vegades pot ser una mica pesat, sobretot si toca promocionar una cosa amb la qual no es connecta res. Però està ben pagat, i si el nostre objectiu és saber com guanyar diners en xarxes socials, és una via que és allà per explorar.

Així que ja ho saps: no perdis temps provant de treure-li tres o quatre eurets a l'Elon Musk a força de dir disbarats, construeix una audiència sòlida oferint el millor de tu, diversifica, i podràs començar a guanyar diners de les xarxes socials (o amb les xarxes, o per les xarxes, o derivat de les xarxes, o...).