Una d'aquelles frases que segur que has escoltat abans és que "tothom hauria de treballar de cara al públic almenys una vegada a la vida". I molt probablement, hagi estat de boca d'un cambrer. De fet, una altra qüestió recurrent és comentar que si vols conèixer realment algú, llavors t'has de fixar en com tracta a qui li serveix a un bar. Per això, a La Gandula d'ElNacional.cat hem volgut recopilar totes aquelles coses que els cambrers odien que facis al bar. Llegeix amb atenció, potser no ets tan bon client com et penses!
🧳 Els 5 trucs més enginyosos per no pagar maleta en viatjar en avió
🍅 7 maneres de dir "tomàquet" en català: no les sabràs totes!
1. Seure sense preguntar i triar la taula bruta
Segurament en el bar petit del barri o al poble podràs seure directament on vulguis sense haver-ho de preguntar, però quan te'n vas de viatge o et trobes en una zona més concorreguda és millor que t'esperis abans de seure. Pregunta a un cambrer si hi ha alguna llista d'espera, especialment a la terrassa, o si pots seure a qualsevol taula lliure. Si et deixen triar una taula qualsevol no triïs la que encara no han recollit, perquè si no ho han fet és perquè estan ocupats amb altres coses, i et podran atendre més de pressa si la taula on seus ja està neta. D'altra banda, i això aplica per a tots els bars, no ajuntis taules per iniciativa pròpia, sempre demana permís abans.
2. Cridar el cambrer com si fos un gos
Quan necessitis que el cambrer vingui a la teva taula, no el cridis amb un xiulet ni facis petar els dits amb un "tss" o "ei tu". Els cambrers són persones, no gossos. Estalvia't també les fórmules "jefe" "guapa" o "xaval". És millor que aixequis la mà o intentis fer contacte visual. Si no, fes servir fórmules més educades com ara "disculpa" o "perdona". I no donis ordres. El "posa'm un cafè", "porta'm una altra cervesa" es pot substituir per "quan puguis, em podries portar un cafè", o "disculpa, et podria demanar una altra cervesa?". És una frase més llarga, sí, però més amable. D'altra banda, fixa't si el cambrer està lliure o no, i mai l'interrompis quan està atenent una altra taula. No aconseguiràs que t'atengui abans i a més entorpiràs la seva feina.
3. No mirar la carta
Abans de demanar, llegeix la carta. El cambrer no té per què haver-te de repetir de memòria tots els plats i no li farà gaire gràcia que li demanis unes braves quan estàs en una pizzeria. Això no vol dir que no puguis consultar-li un dubte o demanar-li recomanacions, és clar. Tampoc intentis fer combinacions d'ingredients per crear un plat al teu gust, intenta cenyir-te a les opcions que tens disponibles.
4. Ignorar el cambrer quan t'està parlant
Una de les actituds més odioses, sens dubte, és quan els comensals estan mirant el mòbil o estan parlant entre ells i no paren atenció al cambrer. No cal que interrompis en sec la conversa que estaves tenint, però si et fa una pregunta, no l'ignoris. I encara més important, quan arriba per repartir plats o begudes, col·labora-hi i treu el mòbil o altres objectes que hagis deixat damunt de la taula i que no deixen espai lliure. Si sou un grup gran, fixeu-vos si el cambrer pot accedir bé a la taula, i en cas contrari moveu-vos una mica perquè pugui descarregar la safata amb comoditat. Això sí, mai intentis agafar una copa de la safata, perquè el canvi de pes li pot fer perdre l'equilibri i que caiguin les altres coses que porta.
5. Demanar per fascicles
Intenta fer-te a la idea de tot el que vols demanar des del principi. Per als cambrers és irritant i poc eficient haver de fer quatre viatges, primer per portar un cafè, i ara un got amb gel, i després la sacarina, i el cendrer, i ja que estàs el compte. Para't a pensar què vols i digues-ho tot de cop. I si sou un grup gran, intenteu organitzar-vos i fer rondes, no anar demanant copes una a una. En aquest capítol entren també els indecisos. Si et sents pressionat per haver de triar i no saps encara el què, és preferible que li demanis uns minuts de pròrroga al cambrer, en comptes de fer-lo esperar mentre rumies si vols el suc de pinya o el de préssec.
6. Ser maleducat
Al bar de tota la vida segurament et prendràs llibertats, però si vas a un bar nou has de tenir en compte que qui t'atén no és un amic, sinó que està treballant. Així que evita fer-los bromes, fer-los partícips de la vostra conversa o piropejar les cambreres. I tingues una mica de consideració. Si són les 16 h, és normal que la cuina ja no estigui oberta. Insistir perquè et preparin un plat resulta de molt mala educació. De la mateixa manera, si és tard i només queda la teva taula, no triguis a marxar. Els cambrers també volen anar a veure els amics i la família.
7. Dividir el compte
Un punt polèmic, encara més tractant-se de Catalunya, on —no ens enganyem— la pela és la pela. Dividir el compte entre els comensals és força comú, però pels cambrers és un suplici, sobretot en hores punta. Tanmateix, aclarim ben bé quina és la queixa. El problema no és tant quan es divideix en un import fix el compte entre els comensals. El cambrer perdrà temps igualment, i us ho agrairà eternament si paga un i després us feu bizums, però no és tan greu. Allò que més els molesta és quan els clients volen pagar només alguns ítems, o pitjor encara, quan volen dividir les tapes i sumar-les al preu de les begudes que s'ha pres cadascú. El súmmum és quan a sobre, volen que sigui el cambrer qui faci les matemàtiques. Potser trobes injust que si el teu amic ha menjat més que tu, o que si tu estàs just de calés, hàgiu de pagar el mateix. La idea de tot plegat és ser més solidaris, amb els amics i amb els cambrers.
8. No deixar propina
És el debat etern entre els que pensen que el client no hauria de ser qui compensi els sous baixos dels cambrers i aquells que creuen que només és una mostra de gratitud, i no un sobresou. Els cambrers sempre agrairan que els deixis propina, sigui alta o baixa. Això sí, si has de deixar una moneda de 5 cèntims, preferiran que no en deixis cap.
9. Deixar la taula feta un fàstic
Les històries del que s'han arribat a trobar els cambrers a les taules donarien per una pel·lícula de terror. Muntanyes de peles de pipes, tovalloletes, bolquers... tot el que et puguis imaginar. Si en el moment de marxar veus que has deixat restes d'alguna cosa que no sigui el que has consumit allà, faries bé en agafar-la i llençar-la a una paperera propera.
10. Preguntar si el bar està tancat quan clarament ho està
És tot un clàssic. Són quarts d'una de la matinada, la persiana està a la meitat, però un client ple de confiança treu el cap i pregunta: "Esteu tancant?" És possible que els cambrers decideixin ignorar-lo per complet, o responguin amb un altre clàssic: "No, és que ja estem preparant els esmorzars". S'ha d'aplicar el sentit comú. Si és tard, no queda cap client i els cambrers estan recollint, és evident que està tancat. I no, tampoc no poden vendre't res per emportar-te, encara que sigui "un momentet". Si està tancat, està tancat.
Si tens clares aquestes normes, felicitats, ets un client excel·lent, així que si vols continuar aprenent altres coses a La Gandula, t'expliquem tot sobre les millors platges per a gossos de Catalunya, un recull de frases fetes per escampar la llengua en les vacances o les coses que pots (o no) emportar-te de l'habitació d'un hotel.