A l’escola franquista ens explicaven una Andalusia que remuntava el seu origen a la invasió musulmana del segle VIII. Al “desastre del río Guadalete” i al tràgic final del rei “don Rodrigo”. Una Andalusia “mora”, misteriosa i hostil, que, durant segles, va depredar els heroics nuclis cristians que iniciaven la “Reconquesta”. Res més lluny de la realitat. Andalusia és el bressol d’una de les cultures més antigues de la península: els tartessis, que ja havien desenvolupat la seva civilització cap al 1000 aC. Andalusia acull la ciutat més antiga de la península: Cadis, fundada, també, cap al 1000 aC. La Bètica, posteriorment Andalusia, va ser la província més romanitzada d’Hispània. I, quan la Lloba Capitolina va morir rebentada, va ser el gran receptacle de la tradició llatina de la Mediterrània occidental.

I això és el que anirem a descobrir. Les restes de Gades, la dels fenicis que, molt abans que grecs i romans, es van llançar a l’exploració i conquesta de la Mediterrània. Les ruïnes d’Itàlica, fundada i poblada amb veterans de les legions romanes. I també la misteriosa Andalusia musulmana. La Còrdova de l’emirat i el califat d’al-Àndalus, que, després del “desastre” de Guadalete, va ser la ciutat més poblada d’Occident. La dels jueus andalusins, que, cap a l’any 1000 de la nostra era, ja eren la punta de llança de la cultura i la ciència. La vella Andalusia que es va ensorrar i transformar amb la conquesta castellanolleonesa de la baixa Edat Mitjana. Perquè el trencament del fil de la història no és amb la desfeta de Guadalete, sinó amb la conquesta cristiana medieval.

I això ens interessa molt. Perquè ens obre una perspectiva del relat completament nova. Ens explica que els musulmans andalusos no eren d’origen àrab o berber. Si més no, no ho eren majoritàriament. Sinó que era la població autòctona que s’havia islamitzat, fins i tot molt abans de la conquesta àrab del segle VIII i de forma totalment clandestina. Ens explica, contra el que ens explicaven, que, després de la conquesta àrab, al-Àndalus va ser —si més no fins a les acaballes del califat— un espai de relativa convivència de cultures, de majoria musulmana i de minoritàries bosses de població cristiana, que van conservar les manifestacions socials i culturals ancestrals, i que serien la base de l’expressió artística i de la singular fonètica, tan característics del poble andalús modern.

Com també ens interessa aquella Andalusia del Renaixement (segles XV, XVI i XVII), plataforma dels grans viatges atlàntics (a les costes de l’Àfrica equatorial, d’Amèrica i d’Anglaterra), que va ser el país més ric d’Europa. La Sevilla renaixentista, que va ser la gran capital financera del món conegut, amb la Casa de Contratación (mai cap indret del món ha concentrat el trànsit de tanta quantitat d’or i plata), de les Reales Atarazanas (que van construir o adaptar bona part dels estols navals que van obrir aquelles noves rutes d’oportunitats) i la presència de les grans nissagues de mercaders catalans, reunits al voltant de la parròquia de Santa Maria Magdalena i de San Isidoro del Campo, focus clandestins de divulgació del protestantisme, que van tenir un tràgic final a mans de la Inquisició.

I ens interessa l’Andalusia dels segles XVIII i XIX, el seu paisatge social i econòmic, que explica la tragèdia de l’emigració. La de la terrible crisi financera de l’Imperi hispànic (a partir de 1600), que va truncar la progressió de Sevilla i la va condemnar a un paper secundari en el concert internacional. La de la primera industrialització, perquè —contra els que ens han explicat— Andalusia i Catalunya van ser pioneres d’aquest fenomen, amb els grans cellers de Jerez i les foneries de Sevilla. La de la “Mano Negra”, la primera organització anarquista de la història peninsular, que va tenir un tràgic desenllaç en mans de la Guàrdia Civil. Aquesta Andalusia vital i desconeguda, tan allunyada dels falsos mites i dels estigmes sagnants, amb una història riquíssima que explica els grans interrogants que l’envolten, és la que anirem a conèixer. T’ho perdràs?

 

Programa detallat

22/11/23  Barcelona / Sevilla (allotjament)

Sevilla. San Isidoro del Campo / Font: Oficina de Turisme de Sevilla

07.00 h: Ens trobem a l’aeroport de Barcelona i iniciem la facturació de maletes i el pas per l’arc de seguretat per agafar el vol:

Vol: Vueling Barcelona 09.10 h - Sevilla 10.50 h

10.50 h: Arribem a l’aeroport de Sevilla. Recollim les maletes i ens traslladem en autocar a l’hotel.

Arribada a l’hotel, fem el check-in i temps lliure per situar-nos a la ciutat i dinar (no inclòs).

Havent dinat, ens trobarem per fer la visita a la Torre del Oro, que, des de la terrassa superior, ens permet divisar el port històric de Sevilla i els edificis històrics més destacats del Segle d’Or de la ciutat. Farem una visita guiada al Museu Naval, situat a l’interior de la Torre.

Vespre lliure per a sopar i passejar pels carrers del barri de l'Arenal (Calle del Arte, Puerta del Arenal, Plaza del Cabildo i els voltants de la Catedral).

Allotjament a l’hotel.

 

23/11/23 - Sevilla (MP)

Sevilla. Pont de Triana / Font: Oficina de Turisme de Sevilla

09.00 h: Sortim de l’hotel i ens dirigim als Reales Alcázares, conjunt de palaus edificats durant l’Edat Mitjana, tant a l´etapa de dominació musulmana (segles VIII a XII), com després de la conquesta castellanolleonesa (segles XII a XV), que expliquen el paper de capitalitat del territori que Sevilla assumiria, progressivament, en aquesta època.

09.30 h: Iniciem la visita. Visitem la planta baixa dels palaus i jardins dels Reales Alcázares i el Cuarto Real Alto.

Sortim dels Reales Alcázares i ens dirigim a peu fins a la Catedral.

12.00 h: Entrem a la Catedral. Visitem el temple (el segon més gran de la cristiandat després de la Basílica de Sant Pere de Roma) i la Giralda. Aquest edifici explica l’eclosió econòmica i demogràfica de la ciutat a partir de l’obertura de les rutes atlàntiques (segles XV a XVII).

13.30 h: Dinar a un restaurant.

Havent dinat ens dirigirem caminant al barri de la Santa Cruz (a deu minuts a peu de la Catedral).

16.30 h: Accedim a l’església de Santa María la Blanca, antiga sinagoga del call de Sevilla, que ens permetrà explicar la historia de la comunitat jueva local (la seva plenitud i el seu tràgic final). Posteriorment a l’expulsió de 1492, va ser convertida en una església catòlica. Actualment és un dels temples més espectaculars de Sevilla.

17.30 h: Sortim de l´edifici i ens encaminem a l’Hospital de Los Venerables. Aquest edifici explica el triomf de la ideologia contrareformista, fortament vinculada a la ideologia d’estat de la monarquia hispànica dels segles XVI i XVII, i que, en el cas de Sevilla, es va traduir en una colossal crisi econòmica i demogràfica i en una progressiva pèrdua de protagonisme en benefici de Madrid. Visitarem l’església, la sagristia, la col·lecció Velázquez i el pati.

Finalitzada la visita, temps lliure per sopar (no inclòs) i per passejar pel barri de Santa Cruz (carrers de l’antic call).

Allotjament a l’hotel.

 

24/11/23  Sevilla – Santiponce (ruïnes d’Itàlica) - Sevilla (MP)

Sevilla. Antic barri jueu / Font: Oficina de Turisme de Sevilla

09.00 h: Sortim de l’hotel i ens dirigirem en autocar a Santiponce per anar a les ruïnes d’Itàlica

09.30 h: Iniciem la visita a les ruines d’Itàlica. Visitem l’amfiteatre, el teatre, les muralles, les termes i el temple de Trajà.

12.00 h: En sortir agafarem l’autocar per acostar-nos al Monestir de San Isidoro del Campo. Dins les parets d’aquest monestir va sorgir una de les primeres i més prolífiques comunitats clandestines luteranes del territori peninsular de la monarquia hispànica. També dins d’aquestes parets es va produir la repressió i liquidació d´aquesta comunitat.

Entrem al monestir per veure els dos temples (amb el seus respectius retaules barrocs) i el pati. Entendrem el protagonisme de l’orde dels Jerònims en les gran empreses marítimes atlàntiques i la seva proximitat amb el poder.

13.00 h: Tornem a pujar a l’autocar per tornar a Sevilla i dinar a un restaurant.

Havent dinat sortirem en direcció al palau Casa de Pilatos, dels segles XV a XVII, promogut pels Medinaceli i que explica l’existència de les poderosíssimes oligarquies militars i latinfudistes castellanes que van marcar la història i el futur de la Baixa Andalusia. Visitem els patis, les galeries, la planta superior i els jardins.

17.00 h: Finalitzada la visita anirem a peu a la Colegial del Salvador, el temple barroc més espectacular de Sevilla.

18.00 h: Vespre lliure per sopar (no inclòs) i passejar pel centre comercial històric (Calle Sierpes, Calle Tetuan, Plaza Nueva) amb diversos comerços històrics (Confiteria La Campana, Papelería Ferrer, Relojería El Cronómetro, Sombrerería Maquedano, Platería Foronda…) i els voltants de l’església de la Real Parroquia de Santa María Magdalena, que durant els segles XV i XVI fou el “barri català” de Sevilla.

Allotjament a l’hotel.

 

25/11/23 Sevilla – Cadis – Jerez - Sevilla (MP)

Cadis. Catedral i Malecón / Font: Oficina de Turisme de Cadis

08.00 h: Sortirem de l’hotel en direcció a Cadis en autocar.

10.00 h: Iniciem el recorregut per la ciutat a la plaça de la Catedral (catedral vella, actualment parròquia de Santa Cruz; catedral nova, anomenada Santa Cruz sobre el Mar, Torre del Reloj i Casa de la Contaduría). Aquests edificis expliquen el procés de transformació de Cadis, d’un petit pero estratègic port, a un gran centre financer i militar que acolliria la Casa de Contratación.

Cadis. Plaça de l'Ajuntament / Font: Oficina de Turisme de Cadis

Tot seguit anirem passejant fins el centre històric per la calle Compañía, veurem la plaza de las Flores i la plaza de la Libertad, per a aquell qui vulgui, es pot fer un petit tast de xurros amb xocolata en alguna de les xurreries de la zona. Aprofitarem per visitar el Mercado de Abastos, que reuneix una extraordinària exposició de peix i productes frescos.

12.00 h: Entrem al Oratorio de San Felipe Neri, que és el lloc on els rebels al règim bonapartista de Josep I van signar la Constitució de 1812, anomenada ‘la Pepa’. Aquest edifici explica tots els grans contrasentits de l’Espanya de l’època.

Jerez / Font: Oficina de Turisme de Jerez

A la sortida, caminarem pels carrers i places del barri de Sacramento per contemplar la traça urbanística i arquitectònica colonial que ha fet de la ciutat un cas únic al continent europeu.

13.00 h: Entrarem a un restaurant de la zona per dinar.

15.00 h: Agafem el nostre autocar i sortim en direcció a Xerès. En arribar ens dirigirem a les Bodegues Tío Pepe per fer una visita guiada (no privada) als cellers i un tast de quatre vins. Aquest edifici ens explica l’ancestral cultura del vi a la Baixa Andalusia i, també, el fenomen de la primera industrialització de la zona i del sorgiment de les primeres classes proletàries andaluses.

Jerez. Celler / Font: Tío Pepe

17.00 h: Retorn a Sevilla i temps lliure per sopar (no inclòs) i per explorar la ciutat. Si el temps ens ho permet, podrem passejar opcionalment amb el professor pel pont de Triana, construït el 1852 per la Fundición San Antonio (del català Narcís Bonaplata, cofundador de la Feria). Travessarem el pont, passarem al barri de Triana i per la plaça del Altozano, veurem la capella del Carmen, la Calle San Jacinto i la Calle Betis.

Allotjament a l’hotel.

 

26/11/23 Sevilla - Còrdova - Sevilla (MP)

Còrdova. La Mesquita / Font: Oficina de Turisme de Còrdova

08.00 h: Sortida de l’hotel per agafar l’autocar i dirigir-nos a Còrdova.

10.00 h: Iniciarem la visita de la capital cordovesa pel Puente Romano i anirem cap a la Mezquita per a visita guiada, que ens permetrà conèixer tots els secrets de l’edifici.

11.30 h: Sortim de la Mezquita i ens dirigirem a peu al call, barrio de la Judería.

Cap a les 12.00 h, arribarem a la calle San Basilio per fer una visita guiada als Patios Cordobeses. Aquesta visita ens apropa als elements característics de l’arquitectura i l’urbanisme popular medieval andalús, tant de l’època andalusí com de la castellanolleonesa.

13.30 h: Anirem a dinar a un restaurant de la zona.

Còrdova. Antic barri jueu / Font: Oficina de Turisme de Còrdova

Havent dinat, entrarem a la Sinagoga de la ciutat, un dels temples jueus més ben conservats de la península Ibèrica, que ens explica l’estreta relació entre les elits de la comunitat jueva local (especialment formada en el camp cultural i científic) i el poder califal.

Retorn a Sevilla amb el nostre autocar.

18.30 h: Arribada a Sevilla. Temps lliure per sopar (no inclòs) i passejar pel centre de la ciutat. Opcionalment, i si el temps ho permet, es podrà fer una visita amb el professor a la Basílica de la Macarena.

Allotjament a l’hotel.

 

27/11/23 Sevilla / Barcelona (esmorzar)

Després d’esmorzar, fem el check-out de l’hotel.

Matí lliure per a últimes compres. Aquest dia també disposarem opcionalment d’una visita amb el professor a la Basílica de Jesús del Gran Poder, seu de la germandat més potent de la ciutat.

  • 16.00 h: Trasllat a l’aeroport de Sevilla per agafar el vol de tornada a Barcelona:

Vol: Vueling Sevilla 18.00 h - Barcelona 19.10 h

Arribada a Barcelona i fi dels nostres serveis.

 

Preus

Preu per persona en habitació doble:

Subscriptors d'El Nacional: 1.700,00 €

No subscriptors d'El Nacional: 1.800,00 €

Suplement per habitació individual: 280,00 €         

 

Grup

Mínim: 15 persones. Màxim: 20 persones

 

Agència gestora 

 

 

Inscripció i reserva

Per fer la reserva de places cal seguir els passos següents:

 

Preinscripció. Per qualsevol de les vies següents:

  • E-mail: a l’adreça arqueonet@arqueonet.net especificant com a títol del missatge “Inscripció Andalusia” i indicant clarament les dades de cada participant que s’inscriu (nom i cognoms, e-mail i telèfon de contacte).
  • Pàgina web, polsant l’enllaç següent: http://www.arqueonet.net/cat_contacte.html. Cal marcar-hi l’opció “Inscripció a una activitat”, emplenar les dades personals i indicar el destí del viatge a l’apartat ‘Missatge’.
  • Per telèfon: als números 937 423 014 o 667 013 352 o 695 528 467.
  • Presencialment: a Arqueonet, al carrer Sepúlveda, 79 de Barcelona.

 

Les places s’adjudicaran per estricte ordre d’arribada de les sol·licituds de preinscripció.

 

Reserva: Un cop fetes les preinscripcions ens posarem en contacte amb tots els preinscrits per tal de portar a terme els tràmits de reserva (primers pagaments i requeriments de documentació).

 

Paga i senyal per a confirmació de la plaça

Per tal de confirmar la plaça prereservada caldrà  efectuar una paga i senyal, tal com s’indica en l’apartat “Procediment de reserva i condicions de pagament”. Es pot efectuar de dues maneres:

Presencialment, en efectiu o amb targeta de crèdit, a Arqueonet (c/ Sepúlveda, 79 de Barcelona, de dilluns a dijous de 16 h a 20 h).

De forma no presencial, realitzant un ingrés al compte corrent de CaixaBank ES29 2100 0212 1802 0031 6077, indicant molt clarament el nom i cognoms de la persona inscrita i el nom i dates del viatge.

 

Vols previstos (o similars)

22 de novembre del 2023
Barcelona (BCN), 09:10 h       Sevilla (SVQ), 10:50 h

27 de novembre del 2023
Sevilla (SVQ), 14:15 h       Barcelona (BCN), 15:50 h

 

Serveis inclosos

  • Professor-acompanyant especialista des de Barcelona: Marc Pons Barrachina
  • Dossier de viatge en format digital a càrrec d’Arqueonet
  • Xerrada informativa prèvia a la sortida del viatge a càrrec del professor Marc Pons Barrachina
  • Xerrades temàtiques durant el viatge a càrrec del professor-acompanyant
  • Vols d’anada i tornada a Sevilla en classe turista amb la companyia Vueling o similar (bossa de mà a cabina + 20/25 kgs facturats)
  • Estades de 5 nits en l’hotel indicat (o similar) en règim d’allotjament i esmorzar
  • Quatre dinars, segons descripció
  • Un tast de quatre vins a un celler de Xerès
  • Transport privat en autocar durant els dies de ruta indicats al programa i trasllats de sortida i d’arribada de l’aeroport de Sevilla
  • Entrades a totes les visites esmentades al programa
  • Assegurança de viatge i cancel·lació de fins a 2.000 €

Serveis no inclosos

  •     Àpats no detallats en l’apartat anterior
  •     Tot allò no especificat a l’apartat “Serveis inclosos”