El ball entre usuaris i companyies aèries pel pagament de l'equipatge de mà podria estar arribant a la seva fi. I ja era hora, perquè això arrenca d'una sentència de 2014 del Tribunal de Justícia de la UE, en la qual s'indicava que la maleta de mà és un element necessari per al viatge i, per tant, havia d'estar inclosa en el cost del bitllet. La batalla política i legal per aquest assumpte té avui, dimecres 4 d'octubre, un dels seus últims episodis, ja que es debatrà en el ple d'Estrasburg, i es decidirà si s'eleva la qüestió a la Comissió Europea, com t'expliquem aquí:
💸 Adeu a pagar per les maletes de mà a l'avió? La UE podria obligar la seva gratuïtat
Ara bé, faltarà veure com van les coses a partir d'aquí, perquè moltes companyies aèries, en especial les low cost, han seguit i continuaran cobrant tots els càrrecs que puguin fins que se'ls prohibeixi. Per tant, necessites saber en quins casos poden cobrar-te per l'equipatge de mà i com reclamar si t'han cobrat de forma injusta. Vegem-ho!
En quins casos poden cobrar-te les companyies aèries per l'equipatge de mà
El problema amb l'equipatge de mà és que les lleis i normatives són ambigües sobre això, i les companyies aprofiten aquesta ambigüitat per afegir càrrecs extra. Segons la normativa aèria, l'equipatge de mà ha de tenir un pes màxim de 10 kg, i “les mesures d'una maleta de cabina”.
Ara bé, quines mesures són aquestes? Ningú no ho ha definit! L'Associació Internacional de Transport Aeri (IATA) va proposar el 2015 les mesures més habituals, que són de 55 x 35 x 20 cm. Però aquestes mesures no són obligatòries, per la qual cosa cada companyia pot establir els seus propis límits.
La clau perquè no puguin cobrar-te cap càrrec addicional és assegurar-se de les mesures i pesos permesos en la companyia amb la qual vagis a viatjar. Els de les tres companyies líders en vols low-cost (i més proclius a l'abús) són:
- Vueling, que només permet portar gratis un equipatge de 40 x 20 x 30 cm però sense limitació de pes.
- Ryanair permet portar un equipatge de mà encara més petit, de 40 x 20 x 25 cm.
- En EasyJet permeten portar equipatges més grans, encara que ells sí que limiten el pes: 45 x 36 x 20 incloent nanses i rodes, i un pes màxim de 15 kg.
Aquí s'amaga el truc: les companyies han reduït tant el volum permès per a l'equipatge de mà que és gairebé inevitable passar-se o haver de portar-ne un altre. I llavors és quan t'ofereixen diferents tarifes com “Flexi”, o “Extra Legroom” per poder pujar equipatges majors, o recàrrecs per bosses addicionals.
Això és part del que es debatrà en el ple d'Estrasburg. Però de moment, tu calcula que gratis només podràs pujar l'equipatge que compleixi a la perfecció amb el pes i les mesures de cada companyia.
Com reclamar si t'han cobrat un càrrec que no devien
Què fer si, malgrat tot, et cobren un recàrrec per l'equipatge de mà encara que compleixi tots els estàndards? Doncs reclamar. Com? Aquest advocat ho explica amb molta claredat:
El primer és reclamar directament a la companyia, mitjançant un telèfon d'atenció al client, correu electrònic, o el mètode que sigui. Atès que haurem d'adjuntar documentació (tota la possible: bitllets, reserva, justificant del banc…), l'ideal és el correu electrònic, i a més hem d'enviar-lo amb còpia al correu mailsigned@egarante.com, ja que així rebràs una còpia certificada de l'email amb la data i l'hora en què es va enviar, i que et servirà com prova en cas que la cosa arribi als tribunals.
Si amb la companyia no us enteneu, toca pujar un esglaó en autoritat i reclamar a la Direcció General de Consum de la teva comunitat autònoma, o al Centre Europeu del Consumidor.
Si per aquesta via tampoc no prospera l'assumpte, i et pots permetre enredar-te en una batalla judicial, pots interposar una demanda. Com que la reclamació serà, segur, inferior als 2.000 €, no estàs obligat a contractar ni advocat ni procurador, per la qual cosa interposar la demanda no et costarà res. Això sí, sempre és millor tenir assessorament legal, perquè ningú no et garanteix la victòria i les costes sí que cal pagar-les.
Tingues presents aquests passos, encara que mentalitza't que les companyies sempre intenten estirar això tant com poden, sabent que molta gent no arribarà a fer el pas de la demanda. Els usuaris no deixem d'estar una mica desprotegits davant aquestes pràctiques, per la qual cosa tot el que passi avui a Estrasburg serà molt important per als viatgers europeus.