El Port de Barcelona serà, enguany, el port base d'alguns dels creuers més eficients i moderns de la flota mundial actual, uns vaixells que incorporen les últimes tecnologies en l'àmbit de la sostenibilitat ambiental. La previsió d'escales de creuers del 2022 és d'unes 800, 53% d'elles de creuers de menys de 10 anys d'antiguitat. Concretament, aquest any atracaran als molls del port català una dotzena de vaixells que han començat a navegar aquest mateix any, com són: el Wonder of the Seas, de Royal Caribbean; el Seabourn Venture de Carnival Cruise Line o els creuers MSC Seascape i MSC World Europa de MSC Cruises, entre d'altres.
Tot i la crisi sanitària causada per la Covid, el Port de Barcelona recupera la confiança de totes les navilieres de creuer i afegeix dues més: Virgin Voyages que s'estrenarà a Barcelona el proper mes de maig amb 23 escales confirmades, i Ritz-Carlton Yacht Collection, marca de luxe que començarà a operar aquest any.
El Port de Barcelona i la seva Comunitat Portuària de Creuers (consignataris, terminals, provisionistes, entre altres) està present, un any més, a la fira Seatrade Cruise Global 2022, el principal esdeveniment mundial de la indústria de creuers que se celebra a Miami del 25 al 28 d'abril. Com en anys anteriors, el Port comparteix estand amb les terminals de Creuers del Port de Barcelona i Carnival, presentant conjuntament els serveis que Barcelona ofereix per al tràfic de creuers.
La delegació del Port de Barcelona a Seatrade està encapçalada per la subdirectora general de Comercial i Màrqueting, Carla Salvadó; la cap de Creuers, Mar Pérez; i la cruise manager, Gemma Gracia. Durant els dies de la fira, les representants del Port de Barcelona estan presentant les novetats, projectes i millores que s'estan realitzant al port català en aspectes com les terminals, els accessos, o la sostenibilitat. Concretament, la cap de Creuers ha participat com a ponent en la sessió Lessons learned with Shore Power on ha explicat l'aposta del Port per l'OPS i l'ambiciós projecte Nexigen, el pla d'electrificació de molls que permetrà a la infraestructura catalana reduir un 38% les tones de NOx i CO2 emeses pels vaixells durant la seva estada a port. L'objectiu és que el 2030 el Port de Barcelona tingui electrificats tots els punts d'atracada dels creuers, el moll Prat, i les terminals de ferris de la dàrsena de Sant Bertran i el moll de Costa.
El Port de Barcelona també potencia les bonificacions ambientals, dirigides als armadors, amb l'objectiu de promoure la millora dels vaixells en termes d'eficiència i reducció de les emissions a l'atmosfera i atraure al port les embarcacions més netes i menys contaminants, contribuint a la millora de la qualitat de l'aire en tot l'entorn portuari i de la ciutat.
La fira Seatrade Cruise Global 2022 reuneix durant tres dies als principals directius, professionals i institucions del món implicades en la indústria dels creuers. La potent oferta expositiva es complementa amb un cicle de conferències professionals orientades a les necessitats del sector. De fet, la cap de Creuers del Port de Barcelona va participar el dilluns en la conferència Arreu del món: actualitzacions de destinacions globals, on va posar en valor la resiliència demostrada per la Comunitat Portuària de Barcelona durant la pandèmia de Covid i el treball que es va dur a terme per elaborar uns protocols sanitaris segurs. Mar Pérez també va fer referència a la complicada situació geopolítica actual però es va mostrar confiada en què aquest acabarà sent l'any de la recuperació per a la indústria creuerística.
L'edició d'enguany de Seatrade Cruise Global 2022 compta amb 478 empreses expositores, mostrant les últimes novetats en tecnologia, disseny, innovació i serveis.