Entre els pares primerencs hi sol haver una certa preocupació quan els nens no assoleixen les fites del desenvolupament en el temps establert, però el cert és que l'adquisició de determinades competències, com la de l'aprenentatge d'un llenguatge verbal, és un procés complicat i cada nadó pot fer-ho a una velocitat diferent en funció de determinades variables.
Tot i així, es considera normal que els nens diguin les seves primeres paraules entre els 7 i els 14 mesos d'edat i una oració completa i coherent cap als 2 o 3 anys. Tanmateix, tot el que surti d'aquesta normalitat no té per què ser signe que existeixi un retard o l'inici d'alguna patologia, perquè es poden assolir aquestes fites a diferents ritmes sense que sigui indici de cap problema.
Pautes generals
Tot i això, sí que es poden considerar una sèrie de pautes generals de desenvolupament del llenguatge per servir com a base. En aquest sentit, es considera que a més de les primeres paraules, el nen, al voltant dels 15 mesos, pot assenyalar algunes parts del cos, entre els 12 i els 18 comencen a ser capaç d'anomenar objectes del seu entorn, mentre gaudeixen cada vegada més quan els llegeixen i els canten cançons.
Cap als 18 mesos d'edat, la majoria dels nens diuen almenys deu paraules i després d'aquesta edat, l'adquisició de paraules augmenta considerablement. Entre el primer i el segon any de vida, entenen preguntes bàsiques, segueixen històries i aprenen noves paraules regularment. A més, comencen ja a ajuntar paraules per fer preguntes o expressar necessitats i dels 2 a 3 anys comencen a filar frases, de tal manera que el seu llenguatge comença a adquirir una certa coherència. Amb 3 i 4 anys, utilitzen oracions més complexes i amb 4 o 5 ja tenen un llenguatge més elaborat i poden comunicar-se fàcilment amb els altres.
Quan preocupar-se
Segons l'Associació Espanyola de Pediatria, els pares haurien de preocupar-se en determinats casos com els que assenyalem a continuació.
- Menors d'un any
Si el nen no respon als sons que l'envolten o no es mostra capaç de vocalitzar.
- Entre un i dos anys
Si no utilitza gestos o assenyala amb el dit, o no diu adeu als 12 mesos. També pot ser signe de problemes si de forma contínua prefereix gestos a vocalitzar per comunicar-se als 18 mesos o no imita cap so a aquesta edat i presenta una dificultat manifesta per entendre peticions senzilles. De la mateixa manera, s'aconsella acudir na un especialista si als 2 anys no és capaç de dir paraules o frases, repeteix sons o paraules, però no utilitza el llenguatge per comunicar-se, no és capaç d'entendre indicacions senzilles, té una veu estranya i hi ha molta dificultat per entendre'l.
Quan existeix algun problema es parla del trastorn específic del llenguatge, que es considera com un trastorn de la comunicació que provoca que no es desenvolupin de forma correcta les habilitats del llenguatge en nens que no tenen pèrdua d'audició. En aquests casos, es veu afectada la parla, la capacitat per escoltar, la lectura i l'escriptura.