Tot i que les vacances d'estiu són el moment de descansar i relaxar-vos, trobar una xinxa al llit de l'habitació de l'hotel que havia reservat amb tanta il·lusió pot ser tot un drama. Les xinxes i les seves picades són molt desagradables, i és per això que aquí us expliquem què fer si trobes xinxes (o qualsevol altra cosa) al llit de l'habitació de l'hotel.


👜 Què et pots emportar de l'habitació d'un hotel (i què no)?

🛎️ 7 hotels amb encant a Catalunya que no et pots perdre
 

Què són les xinxes i picadures

Aquests petits insectes que s'alimenten de la sang dels mamífers viuen en colònies formades per diversos individus i se solen amagar en llits, butaques, catifes, moquetes o armaris. Normalment piquen a la nit i la persona que el pateix presenta bonyets vermells que no causen massa problemes.

Què fer si trobes xinxes o insectes a l'habitació de l'hotel

La qüestió és què fer en aquests casos o en situacions semblants que es poden presentar a l'habitació d'un hotel. I la resposta és que es pot reclamar i amb dret a indemnització, com ha quedat recollit en diverses sentències que s'han produït segons la legislació espanyola.

En aquests casos, el més aconsellable és, en primer lloc i si és possible, fer alguna fotografia on es puguin veure les xinxes perquè la reclamació tingui èxit. Es pot mirar al llit o en altres espais i racons de l'habitació de l'hotel. En segon lloc, i si s'han produït picades, s'ha d'acudir a un centre mèdic per certificar que aquestes s'han produït i tenir una prova d'un especialista que reflecteixen que s'han produït. De vegades, les picades apareixen dies després d'haver estat en contacte amb les xinxes, però tot i així convé anar al metge per elaborar un informe i prendre imatges d'aquestes.

A continuació, s'ha d'informar a l'hotel de què ha succeït perquè quedi constància i prengui les mesures oportunes i demanar un full de reclamacions. Els establiments, des de pensions, hostals o hotels de qualsevol condició tenen una política per registrar les queixes dels clients.

Recepcionista de un hotel / Unsplash
Recepcionista d'un hotel / Unsplash

Com explica l'OCU, els fulls de reclamacions serveixen perquè que l'Administració de Consum conegui el cas i investigui a l'empresa denunciada, així com per intentar que l'empresa arribi a un acord amb el client. "De vegades, l'amenaça de posar un full de reclamacions és suficient perquè l'empresa doni el seu braç a torçar o proposi un acord acceptable", explica l'Organització.

El normal és arribar a un acord per a un canvi d'habitació lluny de l'anterior, un reembors del preu de l'habitació contractada o una compensació econòmica. Però de vegades es presenten problemes. Si l'empresa no fa cas o no reconeix la situació, el fet de comptar amb el full de reclamacions de la que cal quedar-se amb una còpia per poder justificar que es va intentar trobar una solució amb l'empresa és fonamental.

L'últim recurs després de reclamar

En el pitjor dels casos, es pot arribar a demandar a l'hotel pel fet de tenir xinxes. Al seu article 147, La Llei General per a la Defensa de Consumidors i Usuaris estableix que "els prestadors de serveis seran responsables dels danys i perjudicis causats als consumidors i usuaris, tret que provin que han complert les exigències i requisits reglamentàriament establerts i les altres cures i diligències que exigeix la naturalesa del servei." L'establiment ha de justificar que ha adoptat les mesures necessàries per evitar que apareguin aquests insectes a les habitacions i si no ho fa, ha d'indemnitzar el client.