Si ets dels que gaudeixen amb la natura, les aventures a l'aire lliure i els paisatges que semblen trets d'un conte de fades, segur que la ruta que et mostrem avui t'encantarà. Aquesta excursió, situada al cor de la comarca de la Garrotxa, és una petita joia que et portarà a descobrir cascades, volcans i roques de lava increïbles. No te la pots perdre aquest estiu!

⛰️ El sender que et conduirà al mirador més espectacular dels Pirineus catalans

👙 Els 7 millors gorgs i basses de Catalunya per fer-se un bany refrescant aquest estiu

Ruta entre cascades, volcans i roques de lava: descobreix la Ruta de les Tres Colades

La ruta a la qual ens referim és la Ruta de les Tres Colades, un recorregut circular d'uns 6 km i un desnivell d'aproximadament 74 metres que podem fer al Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa. Es tracta d'una ruta fàcil, tranquil·la i ideal per a fer amb nens i accessible per a excursionistes de tots nivells. Això sí, cal anar amb un bon calçat, ja que el terreny pot ser una mica irregular en alguns trams.

La ruta rep el seu nom per les tres colades de lava que es poden observar durant el camí. Aquestes colades es van formar en diferents períodes a partir de les erupcions de diversos volcans de la zona. Al llarg del recorregut, et trobaràs amb impressionants parets de basalt, testimonis de l'activitat volcànica que va sacsejar la Garrotxa en el passat. Aquestes parets demostren com els volcans han anat modelant el paisatge al llarg dels anys.

Detalls i que veure a la ruta

El millor lloc per començar aquesta ruta és a Ca l'Esquirolet, l'Oficina Municipal de Turisme de Sant Joan les Fonts, situada just al costat del pont medieval del poble. Just davant hi trobaràs la cruïlla SJ12 i només caldrà seguir les indicacions cap a Molí Fondo. A mesura que vas caminant, trobaràs les tres colades:

• Primera colada: Situada prop del Molí Fondo, aquesta colada prové dels volcans de Batet i es va formar fa uns 600.000 anys. És la més antiga de les tres i forma part de l’estructura del Molí Fondo, on podràs observar com la lava es va solidificar per crear les espectaculars parets de basalt.
  • Segona colada: A mesura que continues caminant, trepitjaràs una colada més recent, d’uns 150.000 anys, d’origen desconegut.
  • Tercera colada: Finalment, arribaràs a la colada més jove, d’uns 120.000 anys, provinent del volcà Garrinada a Olot. Aquest tram de la ruta és molt bonic, ja que podràs veure les formes úniques que la lava pren en refredar-se.

Seguidament, pujant unes escales i baixat cap a l'altre cantó, hi trobarem unes altres escales que ens permeten baixar al Molí Fondo, una antiga fàbrica paperera. Aquí també podràs veure el Salt del Molí Fondo, blísters i tubs volcànics descoberts fa poc.

Des del Molí Fondo, tornant enrere podràs gaudir de les restes d'un poblat ibèric. Allà hi ha restes arqueològiques d'una antiga societat que demostren l'existència d'un antic poblat ibèric.

Continuant per la ruta, seguint les marques grogues, arribaràs a la cantera del Boscarró, on podràs observar les formes que adopta la lava en refredar-se. Aquí, la roca basàltica es mostra en formes prismàtiques i llises planes. Seguint el camí, trobaràs la cruïlla SJ13 i hauràs de tornar enrere cap a la cruïlla G16, agafant la direcció cap als acantilats de Fontfreda. Passaràs per un frondós bosc fins a arribar-hi.

Després de travessar els acantilats de Fontfreda, seguint la direcció que indica Sant Joan les Fonts, la ruta et portarà cap al volcà de La Canya, un altre punt d'interès geològic. Des d’aquí, el camí continua cap a diverses fonts naturals, com la Font Freda i la Font de la Rompuda, on podràs refrescar-te abans de finalitzar l’excursió.

Finalment, la ruta torna al punt de partida a Sant Joan les Fonts.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!