El 22 de març de 2025 se celebrarà la segona edició de la iniciativa "Cap Butaca Buida", una jornada pensada per promoure les arts escèniques.
Concretament, la iniciativa va néixer l'any 2024 amb l'objectiu de convertir Catalunya en la capital mundial de les arts escèniques, omplint totes les butaques dels teatres del territori en una sola jornada.
Impulsada per l'Associació d'Empreses de Teatre de Catalunya, Time Out i la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, amb el suport de la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona i l'Ajuntament de Barcelona, també busca establir una celebració anual similar a la diada de Sant Jordi, però dedicada al teatre. La primera edició, celebrada el 2024, va comptar amb la participació de 145 espais escènics i va aconseguir reunir 55.583 espectadors, assolint una ocupació mitjana superior al 92%. Aquest èxit va marcar un rècord absolut d'assistència teatral en un sol dia a Catalunya.
Per a la segona edició, la d'enguany, programada pel dissabte 22 de març de 2025, 'Cap Butaca Buida' aspira a superar les xifres anteriors, oferint 80.000 localitats en més de 200 teatres adherits.
Barcelona concentra el nombre més gran de sales participants, amb 145 teatres, mentre que Tarragona n'aporta 21, Girona 20 i les comarques de Lleida 16. A més, per primera vegada, la iniciativa s'estén més enllà de Catalunya, incorporant sales de les Illes Balears, la Catalunya Nord, el País Valencià i l'Alguer.
'Cap Butaca Buida' convida tota la ciutadania a participar en aquesta gran festa del teatre, omplint les sales i gaudint de la diversitat i riquesa de les arts escèniques que s'ofereixen arreu del territori. És per això que a continuació et recomanem 5 obres de teatre que pots viure per celebrar la Diada del Teatre. Agafa l’agenda, reserva l'entrada i prepara't per gaudir del millor teatre!
1. Tirant lo blanc
- Dissabte 22 març
- 20:00 h
- Teatre de la Llotja de Lleida
Escrita fa més de cinc-cents anys, Tirant lo Blanc és un pilar de la literatura cavalleresca i una de les obres més importants de la nostra herència compartida. Ara, aquest muntatge vincula les aventures del mític personatge amb els conflictes contemporanis, estableix paral·lelismes amb els relats nacionals que ens expliquem en la societat moderna i suggereix que la història sempre l’escriuen els vencedors i que els herois sempre s’erigeixen sobre els cadàvers de gent innocent.
Joan Arqué (Canto jo i la muntanya balla) dirigeix aquesta adaptació teatral signada per Màrius Serra sobre el clàssic literari de Joanot Martorell, amb una perspectiva trencadora i actual i amb música en directe de Judit Neddermann.
Agafant els capítols més èpics de les aventures del cavaller de València, seguim Tirant i Plaer de ma vida en un naufragi fins a les costes del nord d’Àfrica i en el seu llarg periple per tornar a casa, a Constantinoble, amb la seva estimada Carmesina.
2. El principi d'Arquimedes
- Dissabte 22 de març
- Dues funcions, una a les 17:30 i una altra a les 20:00 h
- Espai Texas
El principi d’Arquimedes és una obra que obre interrogants sobre les pors contemporànies, les relacions humanes, els prejudicis i la confiança. Després de tretze anys de la seva estrena a Catalunya i d’un gran èxit internacional, el famós text de Josep Maria Miró torna amb direcció de Leo Vicente.
El muntatge és la primera obra produïda pel Teatre Texas. Ha arribat el dia que els “Cavallets de mar”, el grup infantil de natació, comencin a nedar sense bombolla. Aquest moment crucial per als més petits de la piscina és el desencadenant perquè surtin a la superfície sospites, dubtes i temors.
L’Anna, la directora del club de natació, demana explicacions a en Jordi, l’entrenador dels Cavallets, després que alguns pares s’hagin queixat de com el noi ha gestionat la negativa a llançar-se a l’aigua d’un dels nens, que no vol fer-ho perquè està espantat. En Jordi assegura que ha actuat amb tacte i que no l’ha renyat ni espantat. El problema, però, és un altre: els pares veuen amb inquietud i preocupació que, per tranquil·litzar-lo, l’hagi abraçat i li hagi fet un petó.
3. M'esperaràs
- 22 de març
- 20 h
- Auditori del Centre Cultural d'Els Costals de Castellbisbal
En Rubén és un professor universitari i en certa manera un fracassat en l’amor. Per això en Jaume i la seva dona Raquel li preparen un sopar que estarà ple de girs i embolics entre els personatges, amors creuats, infidelitats no confessades, i l’aparició de la Pilar, una dona que ho capgirarà tot. Un bon còctel d’acudits , de jocs de paraules, de situacions extremes que fan de l’obra un viver d’emocions i situacions divertides que de ben segur faran riure als espectadors.
4. Dones de ràdio
- 22 de març
- Dues funcions, una a les 17:30 h i una altra a les 20 h
- La Villarroel
La Rosa, de cinquanta-cinc anys, lidera un programa de ràdio de màxima audiència, és una dona irònica i amb caràcter. L’Àgata, que ronda els quaranta, treballa d’infermera en un hospital, és discreta i sensible. La Carol, que encara no ha fet els trenta, no està gaire centrada professionalment, i és directa i desinhibida.
Tres vides que no tenen res en comú, fins al dia que cadascuna d’elles es troba... un bony al pit. Les tres vides faran un gir de 180 graus. Tres grans actrius del nostre país: l’Àngels Gonyalons, la Sara Espígul i la Sara Diego, es posen a la pell d’aquestes tres dones per explicar-nos amb tendresa, amb sensibilitat, però també amb molt sentit de l’humor, la seva vivència a partir de l’aparició de la malaltia.
5. Les mans
- 22 de març
- 20 h
- Teatre Monumental de Mataró
La Paula i l'Isaac viuen apartats, en una casa enmig de boscos i muntanyes. Ella està a punt de rodar la seva primera pel·lícula, que protagonitzarà ell, després d'haver estat retirat temporalment de l'ofici per problemes de salut mental.
La producció ja comença a caminar i la parella ho viu amb una barreja d'entusiasme i vertigen.Però, durant els primers dies d'assajos previs a la filmació es fa evident allò que la Paula, secretament, intuïa: l'Isaac no pot participar en la pel·lícula, és un perill per ell i per al rodatge. El seu paper, basat en ell i la seva difícil experiència, l'haurà de fer un altre actor.