El 31 d’agost de 1997 podia semblar un dia qualsevol de finals d’estiu. Però no ho va ser. El món es va llevar amb una notícia que commocionaria al Regne Unit, però que va traspassar les fronteres del país que un dia semblava que havia de regnar. La princesa Diana de Gal·les, conservava aquest títol tot i haver-se separat un any enrere del príncep Carles, llavors i encara avui hereu al tron britànic, va morir en un accident a un túnel de París, mentre fugia dels paparazzis amb la seva parella, el milionari Dodi Al-Fayed. Estimada arreu, Diana es va convertir en un símbol més enllà de la Corona. Han passat 25 anys de la seva mort, hi ha qui diu del seu assassinat, i encara avui Diana de Gal·les segueix fascinant com ho feia llavors. Per què?
Un dels grans experts en la figura de Diana de Gal·les és Daniel Vivas, la persona darrera la marca Superbritánico i que dia rere dia difon a través de les xarxes la importància de la Princesa. Ell ho té clar: Diana va ser la primera influencer de la història: “La princesa va ser i segueix sent un referent inconfusible al món de la moda, va trencar tabús i les normes dins de la reialesa i es va convertir en una de les primeres dones empoderades de l’alta societat. Per això va tenir un impacte mediàtic massiu en una època en què no existien les xarxes socials. És digne d’admirar”, reflexiona aquest jove de Sevilla per a ElNacional.cat.
La màgia de Diana era, així, la seva manera de ser: “Es mantenia ferma en les seves conviccions i també es deixava emportar pels seus sentiments. No dubtava a l’hora d’aixecar-se davant de les injustícies i alçava la veu per aquells que no en tenien”. A més, arran d’aquella històrica entrevista en què va “exposar” a Carles, Diana es va empoderar, un terme molt del segle XXI. Per tot plegat, Vivas ho té clar: “No és sorprenent que tants anys després seguim parlant d’ella, és lògic”.
TikTok, la gran aliada de Lady Di
La família reial britànica té una gran presència a aquesta xarxa social. I no és que hi tinguin un perfil, sinó que el món veu als seus membres com a celebritats i els seus fans hi pengen una gran quantitat de contingut. Així, Diana de Gal·les regna a la xarxa social per excel·lència de la Generació Z. Resulta curiós, ja que mentre els millenials poden tenir un record de la princesa viva, sent portada a revistes del cor o fins i tot de les seves noces, els zeta no havien nascut quan Diana abraçava persones malaltes de sida. I, així i tot, són els seus fans i comparteixen vídeos amb els seus fills quan eren petits, muntatges amb els seus nets i la converteixen en una autèntica heroïna musicant la seva reaparició després de la separació amb Carles amb el conegut “vestit de la venjança”.
@daughterofspencer 28 years ago today, princess diana wore the legendary 'revenge dress' the same evening prince charles admitted on national tv that he was unfaithful to her. #princessdiana #princessofwales #revengedresss #princecharles #princeofwales #cheater #fyp #fypシ #viral ♬ original sound - J O N I K A L
Un exemple intergeneracional marcat per la nostàlgia
Avui, moltes de les persones (la majoria dones) de totes les edats segueixen admirant a Diana. Aquesta sinceritat, honestedat, tendresa segueix agradant tant a les més grans, com a les més joves. Per Vivas, aquells que van conèixer a Diana viva, la princesa és “un record ple de nostàlgia, una figura memorable i una princesa fora del que estaven acostumats”. Aquests van ser els encarregats de transmetre als seus fills els seus rècords de Diana, donant continuïtat a la coneguda com a Dianamania que tant va molestar al príncep de Gal·les. “La princesa s’ha convertit en un exemple intergeneracional que inspira a adults i a joves, fins i tot a nens. Tothom se sent atret per la seva història”.
La ficció, de la seva part
Spencer; Diana; Princess Diana in her Own Words; Diana, our mother and her legacy; Diana, seven days that schoked the Windsors; Diana, Last Days of a Princess… Qui vulgui conèixer la vida de Diana de Gal·les no té gaires dificultats per fer-ho: hi ha desenes de documentals sobre la seva figura, però la seva vida també ha aparegut a la ficció, interpretada per diferents actrius. De fet, fins i tot en les sèries sobre la Reina, el personatge de la princesa l’eclipsa i ha acabat generant més interès que el de la monarca. Un bon exemple és de The Crown, una de les sèries més vistes de Netflix que ha acostat la família reial britànica al gran públic i ha reglat grans moments als seus fans com ara una joveníssima princesa patinant per Buckingham. Fins i tot se n’ha fet un musical, encara que les crítiques han estat devastadores.
Una icona d’estil
Les modes sempre tornen. Si bé aquest estiu ha triomfat l’estil dels anys 2000, l’estètica dels 80 i els 90 no ha acabat de marxar mai i són moltes les persones que s’emmirallen en la Princesa a l'hora de comprar roba o de pensar els seus conjunts. 25 anys després de la seva mort continua sent font d’inspiració i fins i tot algunes marques creen peces de roba semblants a les que portava ella per aconseguir cridar l’atenció dels seus fans. Fa uns anys, es van tornar a posar molt de moda els pantalons de ciclista, unes malles estretes per damunt dels genolls: les dones del segle XXI encara volen vestir com una jove Diana de Gal·les anant al gimnàs. De fet, Superbritánico, la marca de Vivas, té a la venda dessuadores que emulen les que portava la Princesa i que eren autèntiques declaracions d’intencions.
Els triangles amorosos enganxen
Diana-Carles-Camila és segurament un dels triangles amorosos més famosos de la història, potser empatat amb Jennifer-Brad-Angelina. La diferència és que els segons són uns actors de Hollywood. I els triangles amorosos enganxen, tries un equip i ets fidel per sempre, no com Carles d’Anglaterra. En el triangle de Kengsinton Palace, la preferida de tothom era Diana. Qui voldria ser team Camila, quan era més gran, més lletja, menys simpàtica, estava casada amb un altre i havia trencat un matrimoni? Anys després, la història d’amor que no venia entre el príncep de Gal·les i la duquessa de Cornualla va triomfar i continuen fent un bon equip, però l’equip Diana encara és molt més nombrós. La realitat, però, és que la dolenta de la pel·lícula sempre ha estat Camila, la bruixa dolenta comparada eternament a una princesa jove, rossa i d’ulls blaus. Carles mai ha estat assenyalat com el culpable.
No subestimis el poder del marxandatge
La marca Superbritánico aquest any ha aprofitat el furor per Diana per crear una col·lecció basada en ella, que inclou també una agenda plena de retalls i detalls sobre la seva vida, a banda de samarretes, barrets... El seu creador, Daniel Vivas, ha reconegut que aquesta està funcionant “de meravella”. Abans, però, han anat alimentant el mite a través de les xarxes socials explicant històries de la seva vida i alguns detalls potser més desconeguts pel gran públic. I aquestes publicacions a Instagram funcionen, amb els usuaris responent amb entusiasme tants anys després a Diana de Gal·les. Això només demostra que la seva figura i el que va representar segueix vigent, és actual i que potser avui seguiria sent la Princesa del Poble.