Les polítiques hostils contra la investigació científica, així com les retallades massives que ha impulsat l'Administració de Donald Trump, han fet que molts científics es plantegin si poden continuar la seva carrera als Estats Units (EUA). Diverses de les primeres mesures imposades per aquest segon govern trumpista empenyen a l'exili els científics treballant als EUA. Per exemple, moltes investigacions han estat suspeses a conseqüència de la persecució de les polítiques d'igualtat i diversitat, i altres per les retallades pressupostàries d'Elon Musk. En aquest context, la revista científica Nature ha elaborat una enquesta entre científics estatunidencs que ha mostrat que el 75,3% es plantegen deixar el país.
Més de 1.200 científics que van respondre l'enquesta de Nature —tres quartes parts del total d'enquestats— estan considerant marxar dels Estats Units després de les interrupcions provocades per Trump. Europa i el Canadà es trobaven entre les millors opcions per a la reubicació.
Desenes de milers d'empleats federals, inclosos molts científics, han estat acomiadats i tornats a contractar després d'una ordre judicial, amb amenaces de més acomiadaments massius. Entre aquesta inestabilitat i la batalla que molts científics estan lliurant per defensar la seva llibertat acadèmica sota les imposicions trumpistes, alguns investigadors ja miren fora.
Marxar, cap a on?
La majoria dels enquestats busquen traslladar-se a països on ja tenien col·laboradors, amics, familiars o familiaritzats amb l'idioma. “Qualsevol lloc que doni suport a la ciència”, ha afirmat un dels enquestats. Per altra banda, alguns dels científics migrants que es troben treballant als EUA estudien tornar al seu país. Molts dels enquestats reconeixen que no havien planejat traslladar-se fins que Trump va començar a eliminar el finançament i acomiadar investigadors.
Si bé molts estan decidits a marxar, quina direcció prendran? Segons la revista, els destins preferits són Europa i el Canadà, així com Austràlia i Mèxic. Els més interessats a fer la maleta són aquells investigadors que just comencen la seva carrera. Pels científics que es troben més consolidats als Estats Units, l'opció de migrar no està tan clara.
Alguns científics ja han fet les maletes. Per exemple, el professor de la Universitat Yale especialitzat a investigar moviments feixistes, Jason Stanley, ha marxat al Canadà. Des del país veí continuarà amb la seva tasca. Stanley ha afirmat que entre els motius de la seva partida hi ha “la voluntat de criar els meus fills en un país que no s'inclina cap a una dictadura feixista”.