El Govern d'Austràlia ha anunciat aquest dilluns que ha iniciat jjuntament amb Holanda accions legals contra Rússia per la demolició del vol MH17, que el 2014 va ser assolit per un míssil mentre volava sobre l'est d'Ucraïna. L'acció conjunta portarà l'incident, investigat també per un tribunal holandès, davant de l'Organització Internacional d'Aviació Civil, una agència de l'ONU especialitzada en seguretat aèria i la funció de la qual és de mediador, però que té potestat per condemnar o imposar sancions contra països que infringeixin la llei internacional.
El MH17 es dirigia a Amsterdam després d'enlairar des de Kuala Lumpur el 17 de juliol de 2014 quan, mentre sobrevolava una zona controlada per rebels -avalats per Rússia- a l'est d'Ucraïna, va ser assolit per la qual cosa investigadors i fiscals internacionals diuen que era un míssil terra-aire de fabricació russa. Des de l'accident, que va provocar la mort de 298 persones -38 d'ells australians-, Austràlia i Holanda han demandat a Rússia una compensació i una disculpa.
Moscou nega estar implicat
Tanmateix, Moscou, que nega la seva participació en l'incident malgrat les troballes d'una investigació internacional, es va retirar unilateralment de les negociacions amb els dos països l'octubre de 2020. "La negativa de Rússia d'assumir la responsabilitat pel seu paper en la demolició del vol MH17 és inacceptable i el Govern australià sempre ha dit que no exclourà cap opció legal en la nostra recerca de justícia", han apuntat avui en un comunicat el primer ministre, Scott Morrison, i la ministra d'Exteriors, Marise Payne.
Mentrestant, un tribunal holandès jutja des de fa dos anys quatre sospitosos -tres russos i un ucraïnès- per la seva presumpta responsabilitat en la demolició del MH17 i s'espera que per a finals de 2022 el tribunal pugui dictar una sentència. Es considera que els quatre sospitosos són responsables d'organitzar la instal·lació del llançamíssils, el seu desplegament, i el seu transport des de i cap a Rússia, i, encara que van ocupar diferents posicions, van treballar en estreta col·laboració, segons la fiscalia, que va demanar el desembre passat la cadena perpètua per a tots. Els sospitosos van exercir un paper a l'entrada i sortida del llançamíssils Buk a l'est d'Ucraïna, però no van ser els qui van donar l'última ordre de fer enderrocar l'avió, diu la Fiscalia, que, no obstant això, considera que havien d'haver evitat el desastre, però que van optar per seguir endavant amb els plans de fer caure el MH17.
Més sancions australianes
D'altra banda, el Govern d'Austràlia també ha anunciat aquest dilluns sancions contra Roman Abramovich, propietari del club de futbol anglès Chelsea, i uns altres 32 oligarques i empresaris russos, així com els seus familiars immediats, com a part d'una sèrie de mesures adoptades contra la invasió de Rússia a Ucraïna. Les sancions arriben després que la Premier League anglesa retirés dissabte a Abramovich el permís de dirigent del club després que el Govern britànic congelés els seus actius la setmana passada, per la qual cosa impedeix al club generar ingressos per la venda d'entrades, 'marxandatge' i operacions de jugadors.