El xoc entre un avió comercial i un helicòpter a Washington s'ha convertit en el pitjor desastre aeri dels Estats Units (EUA) en els darrers anys. Mentre encara s'estan cercant els cossos de la seixantena de persones que han mort, la nova Administració de Donald Trump està utilitzant l'accident per atacar els seus rivals polítics. El republicà ha culpat les polítiques de foment de la diversitat dels governs demòcrates de l'accident. Tanmateix, hi ha polítiques actuals de Trump que estan dificultant la gestió d'aquesta crisi, com per exemple la seva purga de càrrecs i la reducció del nombre de treballadors. L'Administració Federal d'Aviació (FAA, en les seves sigles en anglès) s'enfronta al seu primer gran desastre aeri en 16 anys sense cap líder perquè Elon Musk va empènyer per expulsar-lo, segons informa The Verge.
Elon Musk ha promès fer fora a milers de treballadors del govern federal, seguint l'estil que ha ostentat a X (abans Twitter). En el camí de reduir i debilitar l'Estat, Musk no deixa escapar l'oportunitat d'espolsar-se qui li pugui molestar pels seus interessos empresarials. És el cas de Michael Whitaker, l'exdirector de la FAA, agència que regula una de les empreses del sud-africà: SpaceX.
De fet, Musk va demanar públicament que Whitaker dimitís i ha criticat l'agència en diverses ocasions. En una publicació a la seva xarxa social va afirmar que la FAA "estava assetjant SpaceX per ximpleries que no afectaven la seguretat mentre donava una carta blanca a Boeing fins i tot després que la NASA conclogués que la seva nau espacial no era prou segura per tornar els astronautes". També va afirmar que els humans no arribarien a Mart, un dels seus grans objectius, si no hi havia "reforma radical a la FAA". Davant aquesta pressió, els 20 de gener, quan Trump va prendre possessió, Whitaker va renunciar al seu càrrec.
Una agència sense líder en plena crisi
El fet que la FAA no tingui líder just quan acaba de succeir el pitjor accident en gairebé 20 anys no ha passat pas desapercebut. En una roda de premsa el passat dijous amb els serveis d'emergència i el secretari de Transport nomenat per Trump, Sean Duffy, va ignorar les preguntes dels periodistes sobre si la FAA tenia un director en funcions per ajudar a gestionar la crisi.
REPORTER: Is there an acting FAA director? DUFFY: *walks away* (The FAA director resigned on the day of Trump's inauguration under pressure from Elon Musk)
— Aaron Rupar (@atrupar.com) 30 de gener del 2025, a les 15:16
[image or embed]
Trump va afirmar dijous que havia triat Chris Rocheleau, un alt executiu d'una associació empresarial d'aviació, com a nou cap de la FAA, però no ha proporcionat més detalls.