La capacitat de Donald Trump i la seva administració de causar estupor se supera cada dia. Sense cap mirament, i trencant totes les regles del protocol institucional, la Casa Blanca ha publicat una imatge de Donald Trump amb una corona en el seu compte oficial de la xarxa X (d’Elon Musk), amb el títol “llarga vida al rey”, després de l’anunci del bloqueig del peatge de congestió a Manhattan que va imposar la ciutat de Nova York el passat 5 de gener. La imatge mostra a Trump somrient, lluint una corona sobre un fons que mostra el paisatge de Manhattan, amb el reconeixible Empire State, i imitant el disseny de la revista Time, però amb el títol Trump. El post de la publicació de la Casa Blanca que acompanyava el missatge de llarga vida al rei, citava un post de Trump a la seva xarxa social, Truth Social, en la que declarava que “el peatge de congestió està mort. Manhattan i tot Nova York està salvat. Llarga vida al rei”.

L’acció de The White House, la residència oficial i el principal lloc de treball del president dels Estats nits, ha causat una gran controvèrsia i nombroses crítiques, especialment de les autoritats de Nova York. La governadora Kathy Hochul ha respost l’acció afirmant que “som una nació de lleis, no governada per un rei”. La publicació es va produir en el context del bloqueig per part de l'administració Trump del peatge polèmic de 9 dòlars per accedir al centre de Manhattan, conegut com a Congestion Pricing, una mesura que havia estat implementada per l'estat de Nova York abans de la proclamació de Trump com a president. El dirigent republicà ja havia anunciat prèviament que “liquidaria" aquesta tarifació durant la seva primera setmana a la Casa Blanca. Una amenaça que va portar la governadora Kathy Hochul i l'Autoritat Metropolitana de Transport (MTA en anglès) a accelerar el procés d'implementació abans que Trump assumís la presidència el 20 de gener. Ara, Trump ha complert la seva paraula, tot i que ha trigat més del que havia anunciat.

Una "bufetada a la classe treballadora"

L’administració de Trump va bloquejar dimecres l’aplicació de la Congestion Pricing al·legant que “el peatge de Nova York és una bufetada a la cara a la classe treballadora dels Estats Units i als propietaris de petits negocis”, segons va afirmar el secretari de Transport nord-americà, Sean Duffy, en una carta enviada a la governadora de l'Estat, Kathy Hochul. Segons Duffy, els viatgers que fan servir el sistema d'autopistes per entrar a la ciutat han “finançat la construcció i la millora d'aquestes carreteres mitjançant el pagament d'impostos, però ara el peatge deixa els conductors sense cap alternativa de conducció gratuïta”.

En la carta, Duffy afirma que el peatge perjudica petits negocis de Nova York que depenen de clients de Nova Jersey i Connecticut i impedeix el flux de comerç que entra a la ciutat mitjançant l'augment de costos per als camions, cosa que pot fer que els béns siguin "més cars". El secretari de Transport, a més, anuncia que les autoritats federals es posaran en contacte amb l'Estat per discutir "el cessament ordenat de les operacions de peatge", encara que no especifica una data exacta en què això passarà.

"Ens veurem als tribunals"

L'objectiu de la mesura era reduir la contaminació de Manhattan i recaptar 15.000 milions de dòlars per l'Autoritat Metropolitana de Transports (MTA) per millorar el metro de la ciutat. El president i director executiu de la MTA, Janno Lieber, ha indicat avui en un comunicat publicat a X que ja ha recorregut contra la decisió del govern a un tribunal federal "per garantir que el programa d'èxit, que ja ha reduït dràsticament la congestió". D'acord amb la MTA, la primera setmana de febrer el trànsit en dies laborals dins de la zona de peatge es va reduir en un 9% a escala interanual. En aquesta mateixa línia, la governadora Hochul va reaccionar assegurant que "el transport públic és l'ànima de la ciutat de Nova York (…) com bé sap un novaiorquès com el president Trump". Després d'afirmar que els Estats Units és una nació de lleis i no governada per un rei, la governadora va afegir que la MTA ha iniciat procediments legals al Districte Sud de Nova York per preservar aquest programa crucial. Ens veurem als tribunals".

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!