Les disculpes de Vladímir Putin pel "tràgic incident" de l'avió de passatgers d'Azerbaijan Airlines (AZAL) que va estavellar-se aquest dimecres al Kazakhstan no han satisfet el seu homòleg azerbaidjanès. Ilham Aliyev considera que Rússia ha d’admetre la seva responsabilitat en l’accident. "Hem expressat clarament les nostres demandes a la part russa", ha assenyalat el president caucàsic en una entrevista aquest diumenge a l'agència de notícies estatal Azertac. Aliyev ha exigit al Kremlin que reconegui “la seva culpa”, castigui els culpables amb “responsabilitats criminals” i pagui indemnitzacions “a l'Azerbaidjan, a les víctimes i als ferits”.
Aliyev va mantenir aquest dissabte una conversa telefònica amb Putin, on el president eslau va demanar perdó perquè el sinistre va començar en espai aeri rus, tot i que no va admetre cap responsabilitat en l’hipotètic enderrocament de l’aeronau. El mandatari azerbaidjanès ha expressat que les disculpes del seu homòleg només van complir “la primera de les demandes”, ja que les investigacions preliminars de l'Azerbaidjan han assenyalat Rússia, que hauria disparat per error contra l'aparell pensant que era un dron ucraïnès.
El dia de Nadal, el 25 de desembre, l’Embraer 190 d’AZAL va sol·licitar un aterratge d’emergència transcorregudes un parell d’hores de vol. L’avió cobria la ruta entre la capital de l'Azerbaidjan, Bakú, i la regió russa de Grozni, però va estavellar-se a tres quilòmetres de distància de la ciutat d'Aktau, al Kazakhstan. El sinistre va deixar 38 víctimes mortals i 29 ferits, la majoria en estat greu.
Passenger plane crashes in Kazakhstan!
— Deena Devi (@DeenaDeviIND) December 25, 2024
111 people were on board, accident happened while going from Azerbaijan to Russia.#Kazakistan pic.twitter.com/X01opuILkF
En la trucada, Putin va explicar a Aliyev que un grup de drons de l’exèrcit d’Ucraïna estaven atacant Grozni en el moment que l’Embraer 190 s’aproximava a la regió. Davant de l’amenaça, les forces russes van activar el protocol de defensa aèria. La màxima autoritat del Kremlin va revelar que "en aquell moment, Grozni, Mozdok i Vladikavkaz van ser atacats per vehicles aeris de combat ucraïnesos, repel·lits pel sistema de defensa de Rússia".
Per la seva banda, Aliyev va recriminar a Putin que l'avió d'AZAL, mentre era a l'espai aeri rus, va patir "impactes físics i tècnics externs i va perdre completament el control" i que només gràcies a la valentia i perícia dels pilots va aconseguir arribar a Aktau per intentar un aterratge d'emergència. En aquest sentit, el president azerbaidjanès va destacar la necessitat de portar a terme una investigació exhaustiva per descobrir tots els detalls que van provocar la tragèdia i garantir que els culpables assumeixin la seva responsabilitat.
La presidència de l'Azerbaidjan ha indicat que aquest procés “es durà a terme amb total transparència i s'informarà periòdicament l'opinió pública”. Les autoritats ja han reunit un equip d’experts internacionals per investigar amb detall les causes de l’accident. En aquests moments, dos empleats de la Fiscalia General de l’Azerbaidjan es troben a Grozni, on treballen amb representants del Comitè de Recerca de la Federació russa.
El testimoni d’un supervivent
Un dels 29 supervivents és Subhonkul Rakhimov, el qual ha entregat vídeos dels moments previs al sinistre a l’agència Reuters. En les imatges, Rakhimov explica des de l’hospital que "després de l'explosió" va pensar que "l'avió es faria trossos", mentre es veu la cabina amb danys, els sistemes d'oxigen activats i tot el pànic del moment, amb el protagonista recitant pregàries. Després de sentir una forta explosió, el supervivent s'havia preparat per a la mort. "Era obvi que l'avió havia estat danyat d'alguna manera. (...) Va ser com si estigués borratxo, ja no era el mateix avió", ha dit.
Subhonkul Rakhimov, a survivor of the Azerbaijan Airlines flight crash in Kazakhstan, told @Reuters that he heard at least one loud bang and began praying as it approached its original destination https://t.co/diaVvOgjhq pic.twitter.com/x84mk5BT0g
— Reuters (@Reuters) December 27, 2024