El president dels Estats Units, Donald Trump, va iniciar la seva conversa amb el seu homòleg rus, Vladímir Putin, amb una exigència –aparentment– senzilla: un alto el foc de 30 dies a terra, mar i aire, que Ucraïna ja ha signat, com a mesura inicial per construir cap a la pau. Però no tot podia ser tan fàcil. El que el president nord-americà va rebre de Putin van ser preguntes, ofertes a mitges i concessions limitades i, sobretot, una exigència extraordinària del líder rus de debilitar Ucraïna que faria ridícul qualsevol acord de pau.
La "condició clau" per resoldre el conflicte, va dir el Kremlin en un comunicat després de la trucada, hauria de ser "el cessament complet de l'ajuda militar estrangera i el subministrament d'informació d'intel·ligència a Kíiv". Això significa aturar el suport militar no només dels Estats Units, sinó de tots els patrocinadors estrangers d'Ucraïna, inclosos Regne Unit, França i tots els que estan elaborant plans per a una “força de seguretat” posterior al conflicte destinada a proporcionar una garantia de seguretat a llarg termini a Kíiv. Permetent obrir els ports i aeroports i salvaguardar el subministrament de serveis públics.
Putin va acordar un alto el foc limitat que impediria que Rússia ataqui la infraestructura energètica d'Ucraïna. Però el líder rus es va negar a comprometre's amb un alto el foc total de 30 dies, un pla proposat per Trump i acceptat per Ucraïna la setmana passada, fet que va minvar l'esperança del president nord-americà d'aconseguir la fi de les hostilitats. El Kremlin va afirmar que Putin va exigir que Occident suspengués tota l'ajuda militar a Kíiv abans de poder implementar aquest pla. Un comunicat del Kremlin va indicar que Putin havia ordenat a l'exèrcit rus suspendre els atacs contra la infraestructura energètica ucraïnesa. Tanmateix, poques hores després de finalitzar la trucada, es van sentir alertes antiaèries a Kíiv, seguides ràpidament de noves explosions quan la defensa aèria ucraïnesa va atacar drons russos als voltants de la capital.
La posició d'Ucraïna: podria acceptar la proposta?
No és ni de bon tros una postura que Ucraïna pugui acceptar. Kíiv fa tres anys que combat a Rússia, patint desenes de milers de baixes i evita amb èxit una presa total del país, encara que amb la pèrdua d'una cinquena part del seu territori, que Ucraïna reconeix que no pot recuperar mitjançant la lluita. L'exigència és tan audaç que costa de creure que Putin parli de debò. Encara no és clar fins a quin punt Trump va pressionar la proposta d'alto el foc de 30 dies, negociada una setmana abans amb Ucraïna pel seu secretari d'Estat, Marco Rubio. Lord Ricketts, exassessor de seguretat nacional del Regne Unit, va declarar: "Necessitem saber com va reaccionar Trump. Però només puc suposar que el seu objectiu era assegurar el rebuig de Zelenski i alleujar la pressió sobre Putin".
Els principals líders europeus tampoc no s'han mostrat gaire impressionats. Els líders de França i Alemanya, en una roda de premsa, van reiterar el seu suport continu a Ucraïna. "Continuarem recolzant l'exèrcit ucraïnès en la seva guerra de resistència", va declarar el president francès, Emmanuel Macron, juntament amb el president alemany, Olaf Scholz.
Què ha obtingut Trump amb aquesta trucada?
El que Trump sí que va obtenir va ser una considerablement més modest que un alto el foc total: un compromís immediat de Putin de cessar el bombardeig de la infraestructura energètica d'Ucraïna si Kíiv deixava de fer atacs similars. En els darrers tres anys, Rússia ha bombardejat repetidament les centrals elèctriques d'Ucraïna fins al punt que queda poca generació d'energia que no sigui nuclear, cosa que és massa arriscada fins i tot per a les forces de Moscou. Mentrestant, se li demana a Ucraïna que aturi una campanya desestabilitzadora d'atacs a refineries a la rereguarda russa, que probablement encara tingui recorregut, encara que qualsevol refredament de les hostilitats és benvingut.
El Kremlin ha emfatitzat que Ucraïna estaria exclosa de les converses. "Els líders van confirmar la seva intenció de continuar els esforços per aconseguir una solució ucraïnesa de manera bilateral", negociacions que també tornen la legitimitat a un país amb una agressió i crims de guerra que l'havien aïllat i sancionat per Occident.
Sense cap mena de dubte, el més positiu de la conversa entre els dos mandataris, és que les converses continuen, encara que la preocupació ha de ser que Rússia les utilitzi per intentar distanciar els Estats Units d'Europa. Mentrestant, Trump i Putin també van acordar organitzar partits d'hoquei sobre gel entre jugadors de les lligues nord-americana i russa.