Apagada de llum a Catalunya i a tot Espanya. També s'estan registrant problemes de subministrament elèctric a Andorra, que s'ha connectat ràpidament a la xarxa de França. Unes primeres informacions deien, segons Catalunya Informació que l'apagada també afectava a Itàlia i Portugal. Segons sembla, per ara, només s'haurien confirmat els problemes a Portugal. El llum s'ha interromput aquest matí pocs minuts després de les 12.30 h a diverses comunitats autònomes de l'Estat. Per ara no se saben els motius i Endesa diu desconèixer els motius pels quals s'ha produït aquest tall i estan treballant amb Red Eléctrica per restablir la connexió. Sembla que la connexió s'està restablint progressivament des del nord.
Quines són les afectacions?
Barcelona, Madrid, València i Sevilla són algunes de les principals ciutats espanyoles afectades, amb els sistemes de metro de Barcelona, València i Madrid afectats, i interrupcions a l'aeroport de Barajas de Madrid, que informa de retards en els vols. L'operador ferroviari nacional espanyol Renfe ha informat que els trens van aturar-se a conseqüència de la interrupció.
S'han reportat interrupcions generalitzades a Portugal, que van afectar les xarxes mòbils, els serveis de transport i els aeroports, així com els semàfors de Lisboa i Porto.
Què diu la Comissió Europea?
Malgrat que ja circulen notícies falses, la Comissió Europea no ha parlat de manera oficial. Només s'ha revelat que estan en contacte amb les empreses de xarxa elèctrica d'Espanya i Portugal. Per tant, encara que s'especuli sobre ciberatacs, no hi ha informació confirmada. Cal esmentar que fa unes setmanes, la UE va posar sobre la taula el kit de supervivència, davant el descrèdit de molts països.
En aquest sentit, la portaveu Paula Pinho, ha dit a la xarxa social que "la CE està en contacte amb les autoritats nacionals d'Espanya i Portugal per comprendre la causa i l'impacte subjacents". "Es continuarà monitorant i es garantirà un intercanvi d'informació fluid entre totes les parts implicades. Hi ha protocols establerts per restablir el funcionament del sistema".