La companyia Blue Origin, la marca aeroespacial de Jeff Bezos (fundador d'Amazon) que rivalitza amb l'SpaceX d'Elon Musk en aquesta nova cursa espacial entre magnats tecnològics, ha cancel·lat novament de manera sobtada i en l'últim minut el llançament del seu nou coet, el New Glenn, per "algunes anomalies" identificades durant el compte enrere. La missió s'anava a encetar aquest dilluns, si bé finalment s'haurà de posposar almenys un dia aquest intent inaugural d'arribar a l'òrbita terrestre per eventualment competir amb SpaceX en el mercat dels satèl·lits. És el tercer intent fallit d'enlairar el New Glenn en pocs dies.

El gegantesc coet New Glenn, amb una alçada de 98 metres, estava preparat a una de les plataformes de la mítica estació de la Força Espacial de cap Canaveral, a Florida (Estats Units). La finestra de llançament s'ha obert a la 1:00 de la matinada —les 6:00 h a Catalunya—, però els responsables de Blue Origin han anat posposant el llançament fins a acabar anunciant-hi la suspensió per motius tècnics. "Estem abandonant l'intent de llançament d'avui per a solucionar un problema en un subsistema del vehicle", han afirmat des de Blue Origin en un comunicat. "Estem analitzant les possibilitats per al nostre pròxim intent". En una transmissió en viu del llançament que recull Reuters, responsables de la missió han parlat d'"anomalies".  

És la tercera vegada que se suspèn el llançament del nou gran coet de la companyia de Jeff Bezos, que primer es va programar pel 10 de gener i després per a diumenge a la matinada, si bé s'ha acabat posposant de nou a aquest dilluns a la matinada per les condicions meteorològiques adverses en la zona on l'empresa preveu aterra i recuperar el coet: a una plataforma a l'Atlàntic, des d'on ha de sortir a l'òrbita. Es tracta d'una missió d'alt risc i que culmina el treball d'una dècada i inversions de milers de milions de dòlars per part del fundador d'Amazon, que va fundar Blue Origin el 2000.

La missió New Glenn (NG-1) suposa el primer pas perquè aquesta nova gamma de coets de l'empresa Blue Origin obtingui les certificacions necessàries que li permetin emprendre missions de Seguretat Nacional del Govern dels Estats Units. La primera etapa del New Glenn ha estat dissenyada per a realitzar un mínim de 25 vols, segons les dades de la companyia, que ha assenyalat que operarà com un avió comercial, però amb un combustible més net, i generarà "significativament" menys deixalles i costos.

El coet té a més un carenat de set metres, el doble de volum que els de càrrega útil de classe més petita —de cinc metres— pel que els futurs clients tindran, segons l'empresa, més flexibilitat per a empaquetar la seva càrrega útil de noves maneres. Ha estat a més dissenyat per a adaptar-se a diversos tipus de càrrega útil i per a arribar a diferents destins (òrbita geoestacionària o òrbita terrestre baixa), per la qual cosa podria atendre una àmplia gamma de necessitats dels potencials clients del coet i reduir d'una forma significativa el cost dels llançaments.

Una cursa espacial de magnats tecnològics

Blue Origin de Jeff Bezos està cridada a ser la rival de l'SpaceX d'Elon Musk en la que sembla ja una nova cursa espacial entre magnats tecnològics. La companyia del fundador d'Amazon té un contracte de 3.000 milions de dòlars amb la NASA per portar humans a la Lluna a finals d'aquesta dècada. Per la seva part, el coet reutilitzable d'Elon Musk, el projecte Starship en desenvolupament, té l'objectiu de portar persones a la Lluna i, el seu gran objectiu, a Mart, el planeta que aspira a colonitzar.

Musk recentment ha estat nomenat per a treballar com a responsable de renovar i reestructurar l'administració pública estatunidenca de la mà del president electe, Donald Trump, a qui ha contribuït a finançar la campanya electoral amb copioses donacions. Amb tot, Bezos ha descartat que aquest vincle estret del magnat sud-africà amb el mandatari republicà pugui ser un detriment per a Blue Origin en benefici de SpaceX. En una entrevista amb Reuters publicada aquest diumenge, Bezos ha afirmat, de fet, sentir-se "molt optimista" amb l'agenda espacial de la nova administració americana. "Elon ha estat molt clar en dir que fa això per l'interès públic i no pel seu benefici personal. I m'ho prenc al peu de la lletra", ha afegit.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!