El comissari europeu de Medi Ambient, Virginijus Sinkevicius, ha advertit que abans que "pugui tirar endavant" l'ampliació de l'Aeroport del Prat "és necessari abordar les deficiències" al Delta del Llobregat, per les que l'executiu comunitari ha obert dos procediments d'infracció. En una missiva enviada a la consellera d'Acció Climàtica, Teresa Jordà, Sinkevicius resol: "Abans que el projecte pugui tirar endavant és necessari abordar les deficiències que són objecte de les dues infraccions obertes i el projecte ha de complir tots els requisits legals establerts en la legislació de la Unió Europea per poder ser autoritzat".
Jordà, en contra
Amb aquesta carta, datada a dia 26 de juliol, el comissari lituà dona resposta a una primera missiva que li va escriure el 18 de juny Jordà (ERC), en la que la consellera indicava, a compte d'una eventual ampliació de l'aeroport del Prat-Barcelona: "Estic convençuda que tant tu com jo coincidirem que el progrés social i econòmic ha de ser compatible amb la preservació de la biodiversitat".
El gestor aeroportuari, Aena, participat en un 51% per l'Estat, proposa ampliar la infraestructura mitjançant una nova terminal satèl·lit i allargant en 500 metres la tercera pista, que d'aquesta forma destruiria l'estany de la Ricarda, al Delta del Llobregat, un espai protegit per la xarxa europea Natura 2000.
No és el primer avís
No obstant això, Sinkevicius recorda que la CE ja va enviar una carta d'emplaçament al febrer en la que instava a "adoptar les mesures necessàries per evitar qualsevol nova deterioració del lloc Natura 2000 del Delta del Llobregat i a complir els seus compromisos amb vista a mitigar i compensar els danys mediambientals causats per grans projectes d'infraestructures", com és el cas d'una anterior ampliació de l'Aeroport. Espanya ja ha contestat a aquesta carta d'emplaçament, si bé "la CE està avaluant" encara si la resposta és satisfactòria o no, informa Sinkevicius.
El comissari al·ludeix a més a un altre procediment d'infracció incoat per la CE "pel fet que Espanya no hagi establert objectius i mesures de conservació adequats per als llocs Natura 2000, inclòs el Delta del Llobregat". El comissari europeu de Medi Ambient admet que "correspon a les autoritats nacionals triar el model de desenvolupament més adequat per a la zona en qüestió, també pel que fa a garantir la coherència amb els seus objectius polítics per aconseguir la protecció del clima i la biodiversitat".
Però tot seguit indica: "No obstant això, han de fer-ho respectant plenament el Dret de la UE". Qualsevol modificació del Delta del Llobregat ha de complir amb la directiva d'Hàbitats i amb la directiva d'Aus, com ja havia indicat amb anterioritat la CE.
Les raons d'Aena
Per la seva banda, Aena considera que l'ampliació de l'aeroport proposta podria dur-se a terme en virtut de l'article 6.4 de la directiva d'Hàbitats, que accepta alteracions a la xarxa Natura 2000 si existeix una "raó imperiosa d'interès públic de primer ordre". Sinkevicius indica que "en casos excepcionals" pot aplicar-se aquest article, si bé també subratlla que "és necessari un dictamen de la Comissió", previ, si es vol optar per aquesta via.
No obstant això, el comissari no entra en el detall de la proposta d'ampliació d'Aena, que planteja compensar l'àrea afectada per l'extensió de la tercera pista (45 hectàrees, 27 d'elles considerades hàbitat d'interès comunitari) amb 280 noves hectàrees. Però bona part d'aquestes 280 hectàrees ja estaven incloses en les 1.091 hectàrees amb les quals el Govern preveia, en un document compartit amb administracions locals durant la passada legislatura, ampliar la zona protegida precisament per donar resposta a la ja citada carta d'emplaçament de la Comissió Europea.