El coet nipó Kairos, que aspirava a ser el primer operat per una companyia privada japonesa en posar en òrbita un satèl·lit, ha explotat aquest dimecres poc després del seu primer intent de llançament, en activar-se el seu mecanisme d'autodestrucció a causa d'un problema tècnic. El llançament fallit ha tingut lloc a les 11:01 GMT d'aquest dimecres des d'una plataforma a Kushimoto (Wakayama, oest del Japó), i la firma operadora, Space One, ho havia programat per avui després de posposar-lo dissabte passat en detectar-se un vaixell als voltants del lloc.
El coet s'ha enlairat des de la plataforma a l'hora prevista però ha explotat a l'aire a penes uns segons després, escampant combustible en flames i fragments del mateix al voltant de la plataforma, segons ha pogut veure's en la retransmissió en directe del llançament emesa per la cadena estatal NHK. "Hem dut a terme el llançament, tanmateix, s'ha procedit a la suspensió del vol del coet. Actualment s'estan investigant els detalls", ha assenyalat Space One en un breu comunicat després de l'incident.
🚨Això ha passat aquesta matinada💥
— Miquel Sureda (@Gaia_Ciencia) March 13, 2024
🇯🇵És el llançament del coet de combustible sòlid KAIROS de l'empresa japonesa Space One. Era el seu 1er vol i ha patit una anomalia 5 segons després del llançament. pic.twitter.com/iXgIqCycQx
Responsables de l'empresa han ofert posteriorment una roda de premsa en la qual han explicat que el mecanisme d'autodestrucció automàtica del coet s'ha activat uns cinc segons després de l'enlairament, i dins del "marge de seguretat" de l'explosió. Aquest protocol de seguretat ha fet que l'explosió es produís a entre 50 i 100 metres altura per limitar així l'expansió del combustible del vehicle per la zona boscosa que envolta la plataforma de llançament i els riscos derivats.
Una gran expectació
Els cossos de bombers locals han anat a la zona per apagar les flames causades per la caiguda del combustible, i no consta que s'hagin produït danys materials ni víctimes. Desenes de persones s'havien congregat en una àrea d'observació del llançament a uns 2 quilòmetres del Port Espacial Kii. El responsable tècnic de Space One, Mamoru Endo, ha dit que l'empresa es troba encara obtenint dades i analitzant-les per determinar el motiu exacte que ha desencadenat l'autodestrucció del coet, encara que ha apuntat a una possible anomalia en la velocitat i direcció del vehicle, un error informàtic o un problema als sensors.
Intent fallit de ser la primera firma nipona en posar en òrbita un satèl·lit
L'objectiu del llançament era posar en òrbita un satèl·lit governamental experimental d'intel·ligència, després de volar el coet durant uns 50 minuts i assolir una altura de 500 quilòmetres. Space One pretenia convertir-se en la primera empresa particular en posar en òrbita un satèl·lit al Japó, en un país on tots els seus anteriors llançaments reeixits d'aquest tipus havien estat duts a terme per l'Agència Aeroespacial nipona (JAXA), en col·laboració amb empreses en alguns casos. El president de l'empresa, Masakazu Toyoda, ha afirmat que aquesta "no renunciarà al seu objectiu" i intentarà nous llançaments, encara que ha subratllat que abans és necessari "aclarir les causes" de l'error i "explicar-les als seus clients".
El projecte forma part dels esforços de la indústria aeroespacial nipona per construir llançadores més petites i barates, davant de la demanda creixent del Govern i d'altres actors per desplegar satèl·lits. El coet Kairos, de 18 metres -una mida relativament petita per a aquests vehicles de llançament-, 23 tones i combustible sòlid, estava dissenyat per portar una càrrega de 250 quilos a una òrbita terrestre baixa.
Fundada a Tòquio el 2018, Space One compta amb la participació d'empreses nipones com la firma de dispositius d'imatge Cànon Electronics i la constructora Shimuzu i alguns dels principals grups financers nacionals. L'empresa, que ja es va veure obligada el 2022 a retardar els seus plans inicials per a aquest primer llançament a causa de la pandèmia i a problemes logístics, té la meta d'enviar a l'espai uns 30 coets per any per a la pròxima dècada.