La companyia aeroespacial Blue Origin, del multimilionari Jeff Bezos —fundador d'Amazon— ha llançat per primer cop amb èxit el seu coet New Glenn des del Centre de la Força Espacial dels EUA a Cap Canaveral (Florida), després que aquest dilluns s'hagués de cancel·lar per "algunes anomalies" identificades durant el compte enrere. Finalment, després de 4 ajornaments el poderós coet reutilitzable de 98 metres d'altura, la mateixa que l'Estàtua de la Llibertat, s'ha enlairat aquesta matinada amb destinació a l'òrbita terrestre baixa. Només 15 minuts després del llançament el control de missió ha confirmat que havia perdut la primera etapa del coet, que hauria d'haver aterrat en una embarcació a l'Atlàntic, un dels importants assoliments de la missió, que els hagués posat a l'altura tècnica de SpaceX.
Aquest llançament marca l'inici d'una lluita per l'espai, ja que, les dues persones més riques del món —Bezos i Elon Musk— comencen a competir per dominar l'espai. New Glenn té l'objectiu de competir amb els Falcon d'SpaceX. Tanmateix, l'empresa ha recordat que es tracta d'un vol de prova del qual aprendre per a millorar de cara als següents vols.
The NG-1 countdown clock is proceeding. The three-hour launch window opens at 1 a.m. EST (0600 UTC).
— Blue Origin (@blueorigin) January 16, 2025
Live webcast begins here 20 minutes before launch.https://t.co/wDtmxoDKRs
Com és el coet New Glenn?
Amb una altura equivalent a 30 pisos, New Glenn, que porta el nom de John Glenn, en honor al primer estatunidenc a orbitar la Terra en 1962, està catalogat com un "llançador de càrrega pesada", capaç de col·locar càrregues útils importants en l'òrbita baixa de la Terra. S'espera que pugui transportar fins a 45 tones en òrbita, la qual cosa suposa més del doble de la capacitat que és capaç de transportar el Falcon 9 de SpaceX, que pot aixecar prop de 22 tones, tot i que no aconsegueix la capacitat de fins a 63,8 tones que arriba el Falcon Heavy. El coet té set robustos motors BE-4, fabricats per Blue Origin i que ja van ser utilitzats l'any passat en els Vulcan Centaur del consorci privat United Launch Alliance (ULA). La potència d'aquests motors li permet al New Glenn volar a més de 28.000 quilòmetres per hora, velocitat amb la qual aconseguirà l'òrbita terrestre baixa i fins i tot la geoestacionària (a més de 36.000 quilòmetres de la Terra). També té un carenat de set metres que li atorga més volum per a la càrrega útil que els coets de classe més petita, de carenat de cinc metres.
L'objectiu prioritari del coet és situar en òrbita el satèl·lit Blue Ring Pathfinder, de la mateixa companyia Blue Origin. Tot i que, des de la companyia asseguren que l'objectiu principal d'aquesta nit era aconseguir entrar en òrbita per sobre de tot i, no obstant això, la primera etapa ha iniciat el seu descens controlat i ha estat prop d'aterrar. L'èxit de la missió NG-1, que s'ha seguit des del control de missió per Jeff Bezos, suposa el primer pas perquè aquesta nova gamma de coets de Blue Origin obtingui les certificacions necessàries que li permetin escometre missions de Seguretat Nacional del govern dels Estats Units, així com transportar satèl·lits i altres càrregues pesades de clients privats. El New Glenn ha portat una versió de prova de Blue Ring Pathfinder, el mòdul de transport de càrregues útils de la companyia espacial i que ha estat dissenyat per a operar en diverses òrbites.
Lluita per l'espai
La companyia de Jeff Bezos —fundada el 2000— havia obtingut uns èxits modestos i, precisament, els ha aconseguit amb el seu coet reutilitzable per a vols suborbitals New Shepard amb el que ha portat a clients particulars fins a les fronteres de l'espai, a uns 96 quilòmetres d'altura, i a més ha fet algunes proves científiques en microgravetat. El New Glenn El coet ha estat desenvolupat durant més d'una dècada i l'èxit de la missió NG-1 és clau per als plans futurs de Bezos.
En paral·lel, SpaceX durant tot el 2024 ha volat els seus coets Falcon Heavy i Falcon 9 un total de 134 vegades. A més, també ha enviat uns 7.000 dels seus Starlink, els seus satèl·lits de banda ampla, davant als quals Blue Origin busca competir amb la seva constel·lació de més de 3.000 satèl·lits Kuiper. La NASA ha encarregat a totes dues companyies el desenvolupament de mòduls d'aterratge de tripulació i càrrega per a les futures missions del programa Artemis, amb el qual l'agència espacial estatunidenca busca tornar al satèl·lit terrestre.