Un coet de SpaceX està a punt de xocar contra la lluna després de set anys a l'espai. Segons els experts, això passarà en algun moment de les properes setmanes, la data amb més possibilitats és el 4 de març. Se sap que és la primera vegada que les deixalles espacials aterren a la lluna sense planificar, per tant, les conseqüències són una incògnita. L'empresa SpaceX va llançar la seva primera missió interplanetària fa gairebé set anys. El 2015, el coet es va llançar des de Florida per arribar a les profunditats de l'espai. La missió va tenir èxit; el satèl·lit va començar el seu viatge a un milió de quilòmetres de la Terra després del llançament. El coet utilitzat va ser el Falcon 9. "No hi havia combustible per tornar, i el coet tampoc tenia l'energia suficient per escapar de l'atracció gravitatòria del sistema Terra-Lluna", explica el meteoròleg Eric Berger en una publicació recent a Ars Technica per entendre, ara, el problema derivat. I afegeix: "D'aquesta manera, el coet ha estat seguint una trajectòria una mica caòtica des del febrer de 2015". Però el seu final sembla que ja està escrit i arribarà a la lluna.
Hi hauran conseqüències?
Com que l'objecte gira, és difícil predir exactament quins seran els efectes de la llum solar que "empeny" el coet. Això pot provocar canvis en la trajectòria del coet. "Aquests efectes impredictibles són molt petits", informa Bill Gray, que escriu programari per rastrejar objectes com asteroides, planetes menors i cometes que es troben a prop de la Terra. En una publicació recent al bloc, Gray va escriure que el coet "va volar a prop de la lluna el 5 de gener" i pot "impactar el 4 de març". Aquest expert en astronomia és l'autor de la famosa predicció. No obstant, és important que els científics sàpiguen exactament quan el coet xocarà amb la Lluna, de manera que puguin controlar l'efecte d'això. Normalment, els coets que van tan profunds a l'espai s'envien a l'òrbita al voltant del sol després de la seva missió. Això els manté allunyats de la Terra i la Lluna. Actualment, aquest coet conté unes quatre tones mètriques "d'escombraries espacials", i va a una velocitat d'uns 2,58 km/s. Amb aquestes característiques, Gray considera que probablement l'impacte no s'observarà: "La major part de la lluna està en quart, i fins i tot si estigués al costat proper, l'impacte es produeix un parell de dies després de la Lluna Nova". No obstant això, els entusiastes de l'espai creuen que l'impacte podria proporcionar dades valuoses. El meteoròleg Berger creu que l'esdeveniment permetrà l'observació del material subterrani expulsat pel cop del coet, mentre que Gray diu que provocarà un "arrelament a la mateixa lluna". I ho remata amb un paral·lelisme: “Ja sabem què passa quan la brossa arriba a la Terra, no hi ha molt a aprendre en aquest aspecte".
Les característiques
El Falcon 9 es defineix des de la seva web com "un coet reutilitzable de dues etapes dissenyat i fabricat per SpaceX per al transport fiable i segur de persones i càrregues útils a l'òrbita terrestre". A més, malgrat els incidents que acumula, es reivindica com el "primer coet reutilitzable de classe orbital del món". Aquesta reutilització permet a SpaceX reciclar les parts més cares del coet, i al seu torn redueix el cost de l'accés a l'espai. Fabricat amb un material compost de carboni, el carenat protegeix els satèl·lits en el seu camí a l'òrbita. El carenat es llança aproximadament 3 minuts després del vol, i SpaceX continua recuperant carenats per reutilitzar-los en futures missions. Darrere de SpaceX, hi ha el multimilionari Elon Musk que s'ha proposat conquerir l'espai per, segons ell, salvar el planeta de les conseqüències del canvi climàtic. El CEO de Tesla pretén extreure el diòxid de carboni de l'atmosfera terrestre i utilitzar-lo com a combustible pels seus coets. Una forma curiosa d'aplicar la Regla de les Tres Erres (Reduir, Reutilitzar i Reciclar). Musk és actualment l'home més ric del món, i Persona de l'Any segons la revista Time, i sempre fa públics els seus projectes a través de twitter. Musk assegura també que l'ús dels gasos d'efecte hivernacle serà clau per impulsar els viatges tripulats per humans a Mart, com el que espera que tingui lloc el 2026. Aquest, sense el Falcon9.