L’Os Paddington, conegut com a  Paddington Bear, és un personatge icònic de la literatura infantil britànica creat per l'escriptor Michael Bond. Va aparèixer per primera vegada al llibre A Bear Called Paddington en 1958. Hi ha una estàtua de bronze del popular os -amb el seu característic abric blau, la seva gorra vermella i sostenint un sandvitx de melmelada- a l’estació Paddington de Londres, inaugurada en 2000, i la passada tardor es van instal·lar altres 23 estàtues en diferents indrets del país, com a part de la ruta Paddington per Anglaterra amb motiu de l’estrena de la pel·lícula Paddington al Perú. El passat 2 de març, dos enginyers de la Reial Força Aèria britànica (RAF), Daniel Heath i William Lawrence, tots dos de 22 anys, van vandalitzar i van robar una estàtua de l'Os Paddington a Newbury, la ciutat natal del creador de Paddington, Michael Bond. Uns fets que van quedar gravats en un vídeo gràcies a una càmera de seguretat i que es van fer virals a través de les xarxes socials, amb molts usuaris demanant que s’identifiqués als culpables de l’acte vandàlic. Ara, un jutge ha condemnat als dos joves membres de la RAF a 12 mesos de feines comunitàries i a pagar una multa de 2.725 lliures (3.263 euros) cadascun per reparar l'estàtua danyada. L’estàtua s'està reparant i serà reinstal·lada pròximament, segons el Newbury Business Improvement District.

Una icona cultural de generacions de lectors

"L'Os Paddington és una icona cultural molt estimada tant pels nens com pels adults", va dir el jutge de districte, Sam Goozee, en dictar la sentència. "Representa la bondat, la tolerància i promou la integració i l'acceptació a la nostra societat". I és que l'Os Paddington s'ha convertit en un símbol d'inclusió i tolerància al Regne Unit. Els seus llibres han venut més de 35 milions de còpies, han estat traduïts a més de 40 idiomes i han deixat una empremta duradora en generacions de lectors. El jutge Goozee va declarar que el delicte només es podia descriure com un acte de "vandalisme gratuït" i que tots dos havien faltat al respecte i la integritat que s'esperen de l'Exèrcit. El jutge va assenyalar en el veredicte que l'etiqueta de l'abric de Paddington diu: "Si us plau, tingui cura d'aquest os".

En les imatges de CCTV mostrades davant del tribunal, que van ser claus per identificar i detenir als responsables, es veia Heath i Lawrence intentant aixecar l'estàtua de Paddington d'un banc de Newbury. La parella va trencar l'estàtua per la meitat i se'n va endur part en un taxi de tornada a la base de la RAF a Odiham, on va ser trobada més tard. Les imatges van ser claus per identificar als dos autors dels fets vandàlics mentre estaven borratxos durant una nit de gresca. Daniel Heath i William Lawrence van admetre davant el tribunal ser els responsables de la destrossa de l’estàtua i l’advocat defensor dels acusats, Tom Brymer, va al·legar que estaven extremadament avergonyits per les seves accions. "Són dos homes molt diferents del que veiem a les imatges de la càmera", va declarar davant el Tribunal. Un portaveu de la RAF va dir que el servei estudiaria les conclusions del Tribunal, però que qualsevol mesura disciplinària no seria divulgada.

Un fenomen cultural i una marca milionària

L’acte vandàlic va ser molt viral en el Regne Unit perquè Paddington ha transcendit el seu origen com a personatge literari per convertir-se en un fenomen cultural que abasta literatura, cinema, comerç i turisme, deixant una empremta indeleble a la cultura popular del Regne Unit i projectant-se internacionalment com un símbol de valors positius i amistat intercultural. Té un índex de reconeixement d’un 97% entre els britànics, superant personatges com Winnie-the-Pooh. El salt de Paddington al cinema el 2014 va amplificar el seu impacte cultural. La primera pel·lícula va recaptar 268 milions de dòlars, seguida per una reeixida seqüela el 2017. Aquestes adaptacions cinematogràfiques han revitalitzat l'interès en el personatge i han introduït Paddington a noves generacions.

Un ‘amic’ de la família reial britànica

S’han venut més de 27 milions de peluixos des del 2021 i a més, la marca Paddington ha aconseguit un valor estimat de més de 1.000 milions de lliures. La seva imatge s'ha associat amb nombroses marques i productes, amb col·laboracions amb empreses com Zara, Primark, McDonald's i Airbnb. També té una col·lecció de peces de moda de la marca britànica Cath Kidston. Paddington també ha generat interès turístic al Perú, el seu país natal fictici, promovent indirectament el turisme cap a Sud-amèrica. A més, la família reial britànica ha contribuït a la promoció de Paddington.  El príncep Guillem va assistir a l'estrena de la pel·lícula a la Xina el 2015. La princesa Caterina va ballar amb Paddington a l'estació homònima el 2017 i l’os va protagonitzar un curtmetratge humorístic amb la reina Isabel II durant el seu jubileu de platí el 2022.

D’on ve el personatge?

La inspiració per a Paddington va venir d'un os de peluix que Michael Bond va comprar a la botiga Selfridges de Londres el 1956 com a regal per a la seva dona, i més tard es va convertir a la base per al seu personatge literari. Paddington és un os educat i cortès que prové del "fosc Perú" (Darkest Peru) i que té una gran capacitat per ficar-se en problemes. Viatja a Anglaterra i és trobat per la família Brown a l'estació de tren Paddington, d'on obté el nom. Porta una etiqueta que diu "Si us plau, tinguin cura d'aquest os. Gràcies". És reconegut pel seu inconfusible abric blau, la gorra vermella, la maleta i perd el cap per la melmelada de taronja, signes que han inspirat les estàtues repartides per tota Gran Bretanya.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!