La mort del magnat britànic Mike Lynch ha estat confirmada aquest dijous després que els equips de rescat italians hagin recuperat el seu cos del iot Bayesian naufragat a les costes de Sicília, segons han informat mitjans locals. Malgrat que no hi haurà una confirmació oficial fins que la família reconegui el cadàver, un funcionari del ministeri d'Interior italià ha confirmat la identitat del cinquè cos a l'agència Reuters. El cos de Lynch va ser trobat aquest dimecres al vespre a l'interior de l'embarcació, però en arribar la nit l'operatiu va plegar i ha estat aquest matí que finalment els bussejadors l'han portat a la superfície. Abans de Lynch s'havien recuperat quatre cossos, que pertanyen als matrimonis formats pel president del banc estatunidenc Morgan Stanley International, Jonathan Bloomer, i la dona, Judy Bloomer, i l'advocat del buffet Clifford Chance que representava a Lynch, Chris Morvillo, i la dona Neda Morvillo. Les cinc víctimes van ser localitzades en cabines situades a babord, fet que indicaria que es van intentar salvar fins a l'últim moment, ja que el vaixell es va enfonsar a estribord.
Malgrat que alguns rumors apuntaven que un dels cossos recuperats ahir era el de la filla de 18 anys del magnat britànic, Hannah Lynch, aquesta continua desapareguda. El funcionari d'Interior ha assenyalat que el cos de la jove podria estar, com els altres, a l'interior de l'embarcació, que està enfonsada a més de 50 metres de profunditat a les costes de Palerm, o bé que podria haver-se enfonsat a l'aigua mentre l'embarcació naufragava. Així, el dispositiu que continua en marxa aquest dijous se centra a trobar-la. Els cossos recuperats han estat traslladats al dipòsit de cadàvers del cementiri de Rotoli de Palerm i de l'Institut de Medicina Legal del Policlínic, a l'espera que es faci la petició de les autòpsies, ordre que pot dependre de la localització de l'últim cos.
La hipòtesi d'un error humà com a causa del naufragi pren força
Les evidències apunten que el Bayesian es va enfonsar a conseqüència del temporal que la matinada de dilluns va colpejar la costa siciliana. Tanmateix, no queda clar com es va produir l'enfonsament d'aquesta embarcació de luxe, que estava equipada amb les últimes tecnologies. Els fiscals italians investiguen els fets com un possible naufragi negligent, i ja han interrogat el capità del iot, el neozelandès James Cuttfield i els supervivents. Segons apunten mitjans locals, la versió que sostenen és que la tempesta va arribar de "cop", però hi ha certs elements que han donat força a la hipòtesi d'un error humà com a causa del naufragi. Els bussejadors, que en les immersions per a la recerca dels cossos han pogut observar el vaixell, han informat que no hi ha fugues al casc i que el pal principal, de 75 metres d'altura, està intacte, a diferència d'algunes informacions inicials que asseguraven que s'havia trencat. Un element que provoca incògnites és que l'orsa, que ha de garantir l'estabilitat del iot, estava "parcialment aixecada".
Giovanni Costantino, fundador i conseller delegat de The Italian Sea Group, propietari de la companyia Perini Navi di Viareggio, que va construir el Bayesian l'any 2008, ha denunciat en una entrevista al Corriere della Sera que "tot el que es va fer revela una llista molt llarga d'errors" i sosté que, a diferència del que ha dit el capità, "tot era previsible". Costantino ha defensat que el iot era "un dels vaixells més segurs del món" i pràcticament "insubmergible" i considera que l'única explicació a la tragèdia és que l'embarcació es va inundar a causa d'un seguit de negligències. En primer lloc, ha apuntat que l'arribada del temporal era previsible a partir de la predicció meteorològica. "Pregunteu-vos: per què no van sortir pescadors de Porticello aquella nit?", ha assenyalat. D'altra banda, ha apuntat que, en conèixer la previsió de tempesta i forts vents, hauria calgut "blindar el casc i la coberta tancant totes les portes i escotilles", una acció que, segons l'estat del vaixell enfonsat no s'hauria fet, ja que almenys la porta de popa estava oberta.