En el marc de la Conferència de les Nacions Unides sobre Canvi Climàtic (COP26) a Glasgow, una trenta de països s'han compromès a eliminar els cotxes de combustió per a l'any 2023. Es tracta d'una estratègia per combatre el canvi climàtic que fins i tot han signat alguns dels principals fabricants d'automòbils.
L'acord s'ha batejat com Acord de Glasgow sobre Emissió Zero de Vehicles i se signarà aquest dimecres per més de 100 entitats, entre les quals hi ha 31 països, segons recull Efe. S'espera que la llista de signants es vegi incrementada al llarg de la jornada, però fins ara hi figuren, a més de 31 països, 38 autoritats regionals, 11 fabricants de vehicles, 27 propietaris de flotes i empreses de mobilitat compartida.
Des de l'organització del COP26 han destacat que aquest acord deixa clar que aquells països i empreses que no assoleixin l’electrificació de les seves flotes d'automòbils perdran la seva quota de mercat. És a dir, que s'està cercant incentiva que la resta de productors i països també s'electrifiquin encara que sigui obligats per poder seguir fent negoci.
Replantejant el model de negoci i d'Estat
Entre els signants de l'acord hi ha empreses automobilístiques molt consolidades com General Motors, Ford, Mercedes Benz, Volvo, Jaguar Land Rover i la xinesa BYD. Gegants del sector.
Pel que fa als Estats entre els signants podem trobar el Regne Unit, els Països Baixos, Àustria, el Canadà, Dinamarca, Israel o l'Índia. Només són alguns dels trenta que s'han sumat, però són dels que més mercat mundial de l'automòbil ocupen, quasi un 15%, el que suposa 12,5 milions de vehicles.
Els grans absents
En aquest esforç per reduir les emissions d'efecte hivernacle hi ha grans absents. Pel que fa als Estats destaca el silenci França, Alemanya, els Estats Units o el Japó, els quals s'han desmarcat de la mesura
En relació amb les empreses automobilístiques reticents a aquest acord trobem al grup Volkswagen, del qual forma part Seat. La posició en contra de l'electrificació de Volkswagen és una nova trava de l'empresa a fer productes nets després de l'escàndol de les emissions en els seus vehicles.
Què passa amb Espanya? Doncs el Govern de Pedro Sánchez ha optat per desmarcar-se d'uns dels acords més celebrats d'aquesta cimera pel clima.
Segons els experts, l'electrificació del transport per carretera és vital per reduir a la meitat les emissions de carboni en aquesta dècada per estabilitzar l'escalfament global en 1,5 graus centígrads.
Els vehicles d'emissions zero impulsats per fonts renovables poden reduir les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle fins a un 80 % durant el cicle de vida del vehicle.