El bloqueig a la regió l'Alt Karabakh fa mesos que dura i la regió continua subsistint de la manera que pot. A finals d'agost semblava que les coses no anaven a millor, però s'havien fet alguns moviments. En aquest sentit, Azerbaidjan hauria permès a diverses persones residents de l'Alt Karabakh, de població armènia, vagin a Armènia després de bloquejar la regió durant mesos. Això hauria comportat certes especulacions de fi del conflicte, encara que de moment, i per ara, només són això, especulacions.
 

➕ Què se n'ha fet del bloqueig de l'Alt Karabakh?
 

Carregaments de farina i medicaments

És complicat obtenir menjar i fer-se amb una barra de pa a l'Alt Karabakh. Alguns negocis han hagut de tancar. L'ajuda humanitària no aconsegueix arribar a l'interior de la regió. Malgrat tot, aquest dilluns s'ha sabut que el Comitè Internacional de la Creu Roja (CICR) ha dit que està portant carregaments de farina i articles mèdics essencials a les persones necessitades a l'Alt Karabakh a través del corredor de Laçın i de la carretera d'Agdam, i que això ha estat possible gràcies a "persistents esforços diplomàtics"

Cal recordar, en aquest sentit, que el corredor de Laçın és l'única via d'accés des d'Armènia a l'Alt Karabakh un territori que es disputa amb l'Azerbaidjan i que aquest país va recuperar en part a finals del 2020 en una ofensiva militar.

La directora regional del CICR per a Europa i Àsia Central, Ariane Bauer, ha destacat que els hospitals i centres mèdics de l'Alt Karabakh no tenen subministraments mèdics i que falten productes bàsics de tota mena.

"La gent fa cua durant hores per aconseguir pa, necessiten urgentment un auxili sostingut mitjançant enviaments humanitaris regulars", ha constatat. La responsable va indicar que s'ha aconseguit un consens entre les dues parts en conflicte que permetrà reprendre aquesta ajuda humanitària.

L'operació d'aquest dilluns ha inclòs dos camions que han d'entregar mercaderies simultàniament tant pel corredor de Laçın com per la carretera d'Agdam. "Espero que aquest consens permeti que els nostres combois estrictament humanitaris es reprenguin no només avui, sinó les properes setmanes", ha posat èmfasi Bauer.

Els problemes del dia a dia a l'Alt Karabakh

El periodista Marut Vanyan, que sovint explica a través de Twitter la situació a la regió, ha destacat aquest mateix dilluns que esperava per aconseguir el cupó del pa i que unes 40 persones feien cua pel mateix. "Fa gairebé un mes que no puc aconseguir-lo perquè hi ha grans aglomeracions i la meva agenda és atapeïda". 

"'No hi ha electricitat, hauríeu d'esperar unes dues hores perquè puguem encendre l'ordinador per començar a treballar', diu el policia", es pot llegir al tuit. "Així comença el matí a Stepanakert (capital de la regió". "No sé quantes hores hauré d'esperar aquesta nit davant del forn de pa per aconseguir la meitat d'una barra", narra. 

El mateix periodista descriu moments duríssims pels quals passa ell i la població de la regió. Vanyan confessa que "vivint a l'Alt Karabakh, he arribat a la conclusió que el millor moment de la meva vida és quan dormo". 

El conflicte de l'Alt Karabakh

El conflicte per l'Alt Karabakh va començar el 1988, quan aquest enclavament en territori àzeri, però poblat majoritàriament per armenis es va aixecar per demanar la seva incorporació a Armènia. Les tensions van desembocar en una cruenta guerra que, entre el 1992 i el 1994, va provocar la mort de més de 30.000 persones i es va saldar amb la victòria armènia, fet que va suposar per a Azerbaidjan la pèrdua de més del 10% del seu territori (parcialment recuperat per la via armada el 2020).

L'actual bloqueig va començar el matí del 12 de desembre, quan un grup d'azerbaidjanesos d'organitzacions ambientals afiliades al govern va aturar el trànsit a la carretera que connecta l'Alt Karabakh amb Armènia, citant pràctiques mineres il·legals al territori. El camí, conegut com el corredor Laçın, és l'únic camí que connecta Karabakh amb el món exterior.

Soldats del contingent rus de manteniment de la pau són a Karabakh des del 2020 i la missió del qual inclou protegir la seguretat del corredor. Aquests eren al lloc dels fets, però no van poder reobrir la ruta.