Ja fa deu anys de la desaparició del vol MH370, un Boeing 777 de Malaysia Airlines que volava entre Kuala Lumpur i Pequín i que va desaparèixer quan sobrevolava l'oceà Índic. Van morir 239 persones i va passar el 8 de març del 2014. Una dècada després encara no han aparegut ni les restes de l'avió. Continua sent un dels misteris més grans dels últims anys. 

Entre els passatgers de l'avió hi havia més de 14 nacionalitats. Uns 153 eren xinesos, 50 de Malàisia (12 formaven part de la tripulació), set indonesis, sis australians, cinc indis, quatre franceses, tres dels EUA, dos iranians, dos de Nova Zelanda, dos ucraïnesos, dos canadencs, un holandès i un de Taiwan. 

L'avió va sortir de la capital de Malàisia a les 12.41. Uns quaranta minuts després, un dels sistemes de comunicació de l'avió va enviar la que seria la seva darrera transmissió. “Bona nit, Malàisia tres set zero”, va dir en acomiadar-se del control del trànsit aeri de Malàisia. Tot va quedar en silenci. Ningú va detectar res estrany, però l'avió mai va arribar a Pequín, tal com estava planificat. I el més sorprenent, no va ser detectat enlloc més. L'avió va desaparèixer del radar, però va continuar volant durant hores. 

Els misteris del recorregut de l'avió

Segons la reconstrucció dels fets realitzada per les autoritats, el vol MH370 va desaparèixer 40 minuts després d'enlairar-se, quan va abandonar l'espai aeri de Malàisia i quan es va endinsar al Vietnam, algú de la cabina va apagar manualment el sistema de comunicacions i el senyal es va perdre. Poc després, va canviar de rumb, però no de forma mecànica, sinó manual. Un fet que indica que algú va girar bruscament a l'esquerra. L'aparell semblava dirigir-se de nou a Malàisia, però va tornar a girar. Va desaparèixer del radar militar tailandès que el rastrejava i un radar civil també en va perdre el contacte, destaca el portal 20 Minutos. Finalment, es va perdre tot el contacte. A les 3:45, Malaysia Airlines va emetre una alerta de "codi vermell" per la desaparició de l'avió dels radars. Aproximadament una hora després, les autoritats van anunciar públicament la desaparició. Al Jazeera també constata que més endavant es va saber que l'avió mai no va entrar dins l'espai aeri del Vietnam. 

Una recerca difícil i llarga

Des del moment de l'anunci, es va posar en marxa un pla de recerca de l'avió. Però es va convertir en la més llarga de la història de les operacions d'investigació. Segons la investigació oficial, l'avió va volar unes 6 hores per sobre de l'oceà Índic, fins a, suposadament, quedar-se sense combustible i caure a l'aigua, prop del golf de Tailàndia. 

Noves pistes, però, diuen que l'avió hauria continuat al sud, ben lluny de terra ferma. Es va arribar a dir que podria haver caigut en algun lloc de l'Índic, anomenat "setè arc", però tampoc. El llavors primer ministre d'Austràlia, Tony Abbott, va afirmar que la recerca de l'MH370 era la "més difícil de la història de la humanitat". Després de gairebé quatre setmanes de recerca intensa, res.

No va ser fins al gener del 2017, gairebé tres anys després de desaparèixer l'aeronau, que Malàisia, la Xina i Austràlia van donar per liquidada l'operació de cerca. Aleshores ja s'havien gastat 135 milions de dòlars (124 milions d'euros). Malgrat tot, l'únic que se'n té són alguns trossos petits de l'avió que haurien acabat en plates de l'oceà Índic i a l'est d'Àfrica, però no se'n sap massa més cosa del que se'n sabia l'any 2014. 

Què carregava l'avió?

A banda dels passatgers, les autoritats van voler examinar la càrrega, destaca el portal Al Jazeera. Al portaequipatge es van trobar enviaments de productes electrònics, incloent-hi bateries de liti, i també walkie-talkies. A més, també hi havia una gran quantitat de garcinia mangostana, una dolça fruita tropical coneguda per la seva pell morada. 

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!