Els Estats Units ha fet aquest diumenge un pas endavant en l'operació militar per a la seguretat marítima al mar Roig en enfonsar tres barques amb rebels xiïtes houthis del Iemen, una acció que causat deu morts, en resposta a un atac dels insurgents islamistes recolzats per l'Iran contra un vaixell de la naviliera danesa Maersk. Es tracta de la primera vegada des que els houthis van declarar la guerra a Israel com a represàlia per la matança a Palestina que els Estats Units s'ha enfrontat directament amb els rebels i que ha deixat víctimes mortals en les seves files.
En un comunicat, el portaveu militar dels rebels del Iemen, Yahya Sarea, ha anunciat que almenys deu membres de les seves files han mort aquest diumenge en l'intercanvi de foc amb les forces nord-americanes i també ha reivindicat l'acció ofensiva contra el Maersk Hanzghou, de bandera de Singapur, que va ser atacat prop del port d'Al Hudeida, un dels més importants del Iemen. El citat vaixell va alertar de dos atacs al mar Roig en menys de 24 hores, per la qual cosa va assistir la coalició naval encapçalada pels Estats Units amb el suport del Regne Unit.
Intent d'abordatge amb embarcacions petites
El primer va succeir ahir a la nit quan el Comando Central Naval dels Estats Units (CENTCOM) va informar que havia derrocat dos míssils antivaixell que tenien com a objectiu el portacontenidors i que van ser llançats des del territori controlat pels insurgents. Però el detonador ha estat en les primeres hores d'aquest matí quan quatre petites embarcacions es van acostar al vaixell mercant per a abordar-lo. El CENTCOM ha explicat avui en un extens comunicat que "a les 6.30 hora local (3.30 GMT), el portacontenidors Maersk Hangzhou va emetre una segona crida de socors en menys de 24 hores informant que era atacat per quatre petites embarcacions houthis". Les persones que es trobaven en aquestes embarcacions "van disparar" contra el portacontenidors "amb armes de petit calibre, arribant a acostar-se a menys de 20 metres del vaixell, i van intentar abordar-lo". No obstant això, "un equip de seguretat embarcat i contractat en el Maersk Hanzghou va retornar el foc", assenyalen.
Helicòpters estatunidencs les enfonsen a trets
Les Forces Navals dels EUA van assenyalar que després d'aquest intercanvi de foc, "helicòpters estatunidencs van respondre a la crida de socors i en el procés d'emetre crides verbals a les petites embarcacions, aquestes van disparar contra els helicòpters estatunidencs amb armes de dotació i armes lleugeres". Els helicòpters estatunidencs "van retornar el foc en defensa pròpia, enfonsant tres de les quatre petites embarcacions i matant als seus tripulants. La quarta embarcació va fugir de la zona. No es van produir danys personals ni materials", conclou el CENTCOM en el comunicat.
Regne Unit apunta a l'Iran
Aquest ha estat és l'incident més greu al qual la coalició naval creada recentment pels Estats Units s'ha enfrontat des de l'inici del conflicte al mar Roig. El ministre britànic d'Exteriors, David Cameron, ha assenyalat avui en el seu compte de 'X' (Twitter) que parlat amb el seu homòleg iranià, Hosein Amir Abdolahian sobre "els atacs houthis al mar Roig, que amenacen vides innocents i l'economia mundial". "He deixat clar que l'Iran comparteix la responsabilitat d'impedir aquests atacs, donat el seu suport als houthis", ha indicat. Per la seva part, l'Iran ha buscat desvincular-se de les accions que els houthis realitzen en aquesta estratègica via comercial.
El mar Roig convertit en un polvorí
A conseqüència de l'enèsima revifada del conflicte palestino-isrealià, el mar Roig ha tornat a convertir-se en un dels punts candents de la política mundial durant les darreres setmanes. Els rebels houthis del Iemen, grup paramilitar islamista amb presumptes vincles amb l'Iran —també són majoritàriament de la branca xiïta de l'Islam—, van declarar la guerra a Israel com a resposta a l'ofensiva bèl·lica de l'estat sionista sobre Gaza i fa dies que es dediquen a atacar tots els vaixells que passen pel mar Roig que siguin propietat d'empreses israelianes o que comerciïn amb Israel o es dirigeixin als seus ports. Uns atacs que han posat en escac el comerç mundial, ja aquesta ruta en camí cap al canal de Suez és de les més transitades del món —aplega entre el 10% i el 15% del comerç mundial— i la que permet connectar Orient i Occident sense necessitat de vorejar tota Àfrica pel cap de Bona Esperança, ruta molt més llarga i, per tant, més costosa. Davant l'hostilitat houthi, les principals companyies mercantils —Maersk, Hapag-Lloyd, MSC, CMA CGM i ara també la petroliera BP— van deixar d'operar al mar Roig o condicionar les seves operacions, amb les conseqüències econòmiques que això implica, i els Estats Units no han trigat a intervenir i organitzar una aliança per posar el seu ordre a la regió per la via militar.