Grècia ha viscut aquest dimarts al vespre un dels accidents ferroviaris més greus que es recorden al país hel·lènic. Un xoc frontal entre un tren de passatgers i un de mercaderies que circulaven per la mateixa via ha deixat 36 víctimes mortals i més d'una vuitantena de ferits. Vagons calcinats, vidres trencats i un panorama devastador. El ministre de Transports del país, Kostas Karamanlis, ha dimitit després de l'accident, que ha fet sortir a la llum les múltiples mancances del sistema ferroviari nacional. "És una mostra bàsica de respecte per la memòria de les persones que han mort de manera tan injusta", ha afirmat en una carta de renúncia que s'ha fet pública aquest dimecres en la primera víctima política de l'accident.

El xoc es va produir aquest dimarts cap a la mitjanit. El tren de passatgers, que es dirigia a Tessalònica (la segona ciutat de Grècia), va xocar de front amb un tren de mercaderies que circulava en direcció contrària. Tots dos anaven per la mateixa via, segons ha confirmat el governador de la regió de Thessalia, Kostas Agorastos. "Els vagons 1 i 2 ja no existeixen", ha declarat Agorastos, fent referència als dos vagons més afectats pel sinistre, que han quedat totalment destruïts. A hores d'ara es desconeixen les causes de l'accident, i farà falta una investigació per part de les autoritats corresponents per determinar-les, però l'abast de la tragèdia no té precedents a Grècia.

Localització de l'accident de tren entre Atenes i Tessalònica / Foto: Google Maps
Localització de l'accident de tren entre Atenes i Tessalònica / Foto: Google Maps

La temperatura dins del tren de passatgers hauria arribat els 1.300 graus, segons ha confirmat el cos de bombers. Al voltant de 150 bombers i 40 ambulàncies s'han traslladat fins al lloc. També ho van fer grues i mecànics per a aixecar els vagons bolcats i netejar els enderrocs. Prop de 200 passatgers (d'un total aproximat de 346) han estat evacuats en autobusos a Tessalònica. Es tem que la xifra de morts pugi en les pròximes hores. "És una tragèdia indescriptible" ha dit el primer ministre grec, Kyriakos Mitsotakis des del lloc de l'accident. "Puc garantir que esbrinarem les causes de la tragèdia i farem tot el que estigui al nostre abast per a una cosa així no torni a ocórrer". La presidenta del país, Katerina Sakelaropulu, també visitarà la zona ben aviat.

Dotze hores després de l'accident, els periodistes que s'han desplaçat fins al lloc descrivien un paisatge de destrucció. Masses de ferro calcinat i fos. Maletes obertes, trossos de tela dels seients. Els vagons davanters del tren de passatgers han quedat reduïts a una muntanya de metall i restes, i els socorristes han perdut l'esperança de trobar supervivents en aquests vagons.

Accident Grecia Tren Europa Press
Imatge de les restes d'un vagó del tren accidentat a Làrissa, Grècia / Foto: Europa Press 

"No funciona res" a la línia de tren Atenes-Tessalònica, segons els sindicats

Tot i que encara es desconeixen les causes del fatal accident, les primeres hipòtesis apunten a un error humà. De moment, el cap de l'estació de la ciutat de Larissa ha estat detingut, tot i que assegura que és innocent. Des dels sindicats apunten al fet que la línia ferroviària que uneix Atenes i Tessalònica està en molt males condicions. "No funciona res en aquesta línia, tot és manual en la xarxa Atenes-Tessalònica. Ni els semàfors ni el control electrònic del trànsit funcionen", denunciava en la televisió pública ERT el president de l'associació de maquinistes, Kostas Genidunias.

El diari grec Ta Nea ha publicat diversos documents que posen de manifest les falles del vetust sistema ferroviari nacional. Retards en les línies, interrupcions contínues, falta de manteniment... Fa 10 mesos, un alt càrrec d'ERGOSE, la companyia nacional, va presentar la seva dimissió per estar en desacord amb la gestió dels contractes de senyalització en alguns trams i no haver-se reforçat la seguretat en alguns punts crítics de la via. A més, altres mitjans locals apunten que el sistema de trens estava sent operat de manera manual i no electrònicament.