“No veurem el coronavirus per aquí”, deia Kayleigh McEnany (foto) a finals de febrer. Des de fa pocs dies, McEnany és la nova secretaria de Premsa de la Casa Blanca. Amb poc més de 30 anys, ja és una alumna aplicada del trumpisme. Se l'ha vist sovint en mítings de Donald Trump, participa en debats polítics a la televisió per cable, tuiteja teories conspiratives, ataca ferotgement els mitjans de comunicació i no només nega el canvi climàtic: fins fa poc era negacionista de la pandèmia.

McEnany substitueix Stephanie Grisham, la tercera responsable de premsa del govern Trump, que en nou mesos al càrrec mai ha convocat una conferència amb els periodistes que diàriament treballen al 1600 de Pennsylvania Avenue, l’adreça de la casa del president dels Estats Units. Grisham també exercia de directora de Comunicacions de l’administració Trump i deixa ambdós càrrecs per tornar a l’Ala Est com a cap de gabinet de la primera dama, Melania Trump.

Des que Trump va assolir la Casa Blanca, ha nomenat quatre secretaris de Premsa: Sean Spicer (va durar 182 dies); Sarah Huckabee Sanders (1 any i 340 dies); Stephanie Grisham (281 dies); i Kayleigh McEnany (gairebé dues setmanes).

Quant a directors de Comunicacions, se’n compten set. El set magnífics: Sean Spicer (45 dies); Mike Dubke (88 dies); Sean Spicer (en funcions, 49 dies); Anthony Scaramucci (10 dies); Hope Hicks (225 dies); Bill Shine (246 dies); i Stephanie Grisham (281 dies). Ara per ara, no hi ha relleu per a Grisham en aquest càrrec.

Potser no cal.

Trump mai no ha necessitat un director de comunicació. Ell és el seu mateix cap de comunicació. La crisi del coronavirus ha confirmat allò que tants sospitaven: Trump és feliç passant hores a la sala de premsa de la Casa Blanca, fent de secretari de Premsa i atonyinant als periodistes que no combreguen amb el seu ideari.

Katie Rogers i Maggie Haberman, periodistes de The New York Times, diuen que “el president ha acabat considerant els daily briefings, als quals assisteix amb membres del seu grup per combatre el coronavirus, com una cosa molt semblant al seu compte de Twitter: un altaveu sense filtres per fer arribar la seva pròpia versió de la realitat, una forma de guanyar batalles amb periodistes que han qüestionat el seu relat dels fets”.

La nova secretaria de Premsa de Trump, que aquests dies celebra 32 anys, és doctora en Dret per la Universitat de Harvard. Ha estat comentarista a la CNN o a Fox News, portaveu nacional del Partit Republicà i de la campanya per la reelecció de Trump. Mark Meadows, el nou cap de Gabinet de la Casa Blanca, l’ha fitxat perquè representa perfectament el seu paper dins de la Trump Communication Machine.

Negacionisme víric

Des que McEnany va negar la pandèmia al programa Fox Business de Trish Regan (sí, la Trish Regan que va afirmar que els demòcrates utilitzaven el Covid-19 com a excusa per atacar el president), desenes de milers de estatunidencs han estat infectats i han mort per la covid-19.

McEnany és una fidel seguidora del triple negacionisme: víric, que relativitza l’impacte del coronavirus; mediambiental, que nega el canvi climàtic; i el birtherism, la teoria de la conspiració que afirma que Barack Obama no era ciutadà dels Estats Units perquè havia nascut a Kenya en comptes de Hawaii.

El birtherism és considerat per molts analistes com el “pecat original de Trump”, aquella pedra amb què va fonamentar la seva carrera definitiva cap a la Casa Blanca, i que va esdevenir un moviment aglutinador dels ultraconservadors contra Obama i els demòcrates. La campanya, amplificada per la Fox News de Roger Ailes, va provocar que el llavors president hagués de publicar el seu certificat de naixement per esvair qualsevol dubte.

McEnany —no es podia saber—, es va apuntar a l’onada en debats televisius i tuits: “Com vaig conèixer al teu germà: no importa, he oblidat que encara viu en aquella cabana de Kenya”, deia a l’agost del 2012.

A l’estiu del 2017, la nova secretaria de Premsa, d’un perfil televisiu a l’estil Fox, també va ser la cara visible de Real News, un canal informatiu de Trump per combatre les fake news dels mitjans que podria competir amb qualsevol format de propaganda política clàssica.

Està preparada per combatre la premsa que acusa Donald Trump de negligent per la gestió de la crisi sanitària. Podem oblidar-nos dels briefings diaris a la sala de premsa. El paper de McEnany els pròxims mesos serà més a la televisió i als canals socials, al servei de la reelecció de Trump.

Joe Biden, candidat demòcrata a les pròximes eleccions presidencials, lidera amb vuit punts les enquestes per davant de Trump. L’artilleria trumpista està preparada per una llarga campanya fins novembre, amb Trump fent de director d’orquestra de la seva maquinària comunicativa.

Miquel Pellicer és l'editor de Trumpland Media