La Rússia de Vladímir Putin manté la seva estratègia activa de desinformació atacant per tots els flancs possibles. Ja fa uns mesos es va advertir que havia dissenyat una campanya, batejada com a Operació Matroska, que s’encarregava de manipular verificadors de tot el món amb alertes falses sobre enganys en xarxes socials i peticions d’investigació. Els verificadors són un nou perfil que en mitjans de comunicació es dediquen actualment a lluitar contra la desinformació, contrastant informacions que es viralitzen ràpidament sense ser certes.

L’operació Matroska es dirigia contra centenars de mitjans de comunicació, des de la BBC fins a la CNN. Segons noves informacions aparegudes aquest dimarts, aquesta campanya continua i fins i tot es transforma, i ja afecta a més de 800 institucions de 75 països, informa l’agència Efe. Aquestes dades les ha posat en evidència un informe de l’empresa finlandesa d’anàlisi digital Check First, que ha fet una investigació amb el suport de l’organització sense ànim de lucre internacional Reset.Tech. L’equip de verificadors de l’agència espanyola Efe també han estat víctimes de la campanya.

La campanya entra en una nova fase

La campanya ha entrat en una nova fase, per això ara se l’anomena Operació sobrecàrrega, “una tàctica programada amb precisió durant una temporada electoral crucial en el món” que destaca per “la seva coordinació, repetició i escala”, així com per la seva “sofisticació”, assenyala l’informe de Check First. Aquesta nova fase arrenca l’agost del 2023 i es tracta de la publicació de continguts manipulats en canals de Telegram en rus i després en llocs web afins al Kremlin. Tot seguit aquestes publicacions es propaguen per la xarxa social X, on els desinformadors interpel·len els verificadors, de mitjans de comunicació i institucions.

Com funciona l'Operació Sobrecàrrega?

Els autors de l’informe parlen de la “manipulació multicapa” que consisteix a enviar de forma coordinada correus electrònics als verificadors a qui remeten abans els continguts publicats anteriorment  a Telegram, X o llocs web que estan sota el seu control. Van ser objectius de la xarxa comptes de X de més de 800 institucions i organitzacions de 75 països, inclosos 200 verificadors. L’informe de Check First assegura que més de la meitat del centenar de comptes falsos de X que han difós aquest contingut manipulat continuen oberts mesos després d’haver-se fet servir  per primera vegada en l’operació. Això vol dir que la seva possible activitat desinformadora podria continuar en qualsevol moment.

Els continguts manipulats són habitualment vídeos i fotos en què se suplanta la identitat de mitjans de comunicació de referència i es reprodueixen imatges de grafits falsos amb dibuixos satírics sobre Ucraïna, el president de França, Emmanuel Macron, o els Jocs Olímpics de París.

Els investigadors creuen que la xarxa avisa els verificadors de l’existència de publicacions falses amb l’objectiu d’amplificar l’efecte d’aquestes narratives i augmentar la seva visibilitat, encara que només sigui per mitjà de verificacions. Persegueixen “sobrecarregar els verificadors amb afirmacions trivials o enganyoses per endarrerir o diluir les respostes a la desinformació més significativa”. L’informe conclou que la campanya es manté activa, ampliant el seu abast i desenvolupant noves tàctiques, tècniques i procediments.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!