Només feia cinc minuts que el president dels Estats Units, Joe Biden, havia relliscat assegurant que els seguidors de Trump son els que son "escombraries" i no els porto-riquenys. Vibra el mòbil i és un SMS procedent de la campanya de Trump, escrit com si fos ell qui ho fa, en majúscules: "EL CAP DE KAMALA JOE BIDEN ACABA DE DIR QUE ELS MEUS SEGUIDORS SON ESCOMBRARIES. Soc en Trump. ETS FANTÀSTIC!". I un link a la seva resposta a Biden. 

Si l'algoritme no et fa arribar a les xarxes socials els missatges de la campanya o si no estàs pendent dels mitjans de comunicació però el teu número de telèfon està inscrit a alguna de les campanyes electorals, el mòbil vibra cada certes hores amb missatges dels equips dels candidats, que juguen un paper complementari a les xarxes socials i els mítings. Sempre, o gairebé sempre, van acompanyats d'una petició de diners. 

A una setmana que se celebrin les eleccions dels Estats Units, amb les enquestes gairebé empatades i el focus posat en el votant indecís, les minories ètniques i els 7 estats clau, cada vot compta i els SMS son una forma d'entrar en el dia a dia dels votants i mantenir la tensió electoral si no son consumidors habituals d'informació o de xarxes.

Trump et fa sentir especial

Els tons dels missatges encaixen molt bé amb les diferències de Harris i Trump tant en les formes com en el tipus de votant. Trump fa uns missatges molt més emocionals, tot fent servir les majúscules i amb elogis al destinatari, dins d'una lògica que, tal com van demostrar el candidat i els seus convidats al Madison Square Garden, va de fer-te sentir acompanyat, que formes part d'una comunitat. "A la gent li encanta Trump, perquè a Trump li encanta la gent", va resumir l'exalcalde de Nova York Rudolph Giulani el passat diumenge. 

I intenta fer-ho sentir amb exclamacions i elogis. "Buscaré el teu nom!!, diu un missatge amb relació a la llista de suports a Trump. "Germán, enhorabona? T'envio un barret de Gold MAGA (Make America Great Again). Te'l signo?", diu un altre missatge. "Trump: 400% match! Un donant ha promès donar 25.000 dòlars a partir d'aquest text. Pots ajudar a augmentar-ho a 100.00 dòlars extra?". 

"De Trump: La única cosa que m'agrada més que guanyar? El Germán. De debò ho dic", resa un SMS que pot tenir un efecte de companyia en qui se sent una mica sol. "AQUEST MISSATGE NO ÉS PER TOTHOM. El reps perquè t'estimo, Germán", expressa un altre en el qual demostra la importància de fer sentir especial l'elector per Trump. "CONFIO AMB TU AMB LA MEVA VIDA. No anava a compartir això, però per ser tu, t'envio aquest link", diu un missatge que et fa sentir confident del candidat.  

Harris, més formal

La campanya de Harris per SMS és menys emocional i els missatges estan escrits com cartes: "Thomas, soc Kamala. Amb el temps esgotant-se per presentar el nostre missatge al poble americà, el teu suport és més importat que mai (...) Representaries Nashville i col·laboraries per arribar a la nostra meta de finançament de final de mes?". 

Alguns dels missatges de Harris van acompanyats de fotos o GIFs, com un que presentava Liz Cheney, que es va sumar recentment a la campanya de Harris. "Pel preu d'un cafè, podries marcar la diferència en aquestes eleccions", comenta un altre dels enviaments que demana diners. Acomiadant-se amb "gràcies i tingues cura", els missatges de Kamala son en general molt més assenyats i informatius, freds. Segurament, la voluntat de ser més institucional juga un paper en aquest to. 

L'excepció és un missatge en el qual pregunta si "pot Kamala trucar-te"?, amb una foto de la vicepresidenta amb un telèfon. La condició, un cop més, és que paguis i "la vicepresidenta podria estar a l'altra banda del telèfon".