El vicepresident nord-americà, J.D. Vance, ha fet marxa enrere, esmenant així el president Donald Trump, i ha dit aquest divendres que Europa ha de participar en les converses sobre la fi del conflicte d'Ucraïna, responent així a la preocupació de la UE després de la conversa telefònica directa de dimecres entre els presidents de Rússia i els Estats Units, Vladimir Putin i Donald Trump. Vance participa en la Cimera de Seguretat de Múnic, on s'ha de reunir, previsiblement aquest divendres a la tarda, amb el president ucraïnès, Volodimir Zelenski.
La reunió, però, ha estat ajornada durant unes hores, segons ha informat el mitjà Kyiv Independent. L'ajornament, segons el diari, és per donar temps a la delegació nord-americana a estudiar la resposta ucraïnesa a la proposta d'acord presentada per la Casa Blanca a Kíiv perquè els EUA tinguin accés preferencial als recursos naturals ucraïnesos a canvi de la continuïtat del seu suport militar. Els nord-americans han demanat poder revisar el document i donar una resposta a la tarda.
Europa exigeix ser a les negociacions
Des de la Unió Europea, l'alta representant Kaja Kallas, exigia aquest dijous la implicació del govern ucraïnès i d'Europa en les negociacions. Els ministres d'Exteriors de França, Alemanya, Espanya i Polònia van afirmar des d'una reunió a París que la pau a Ucraïna s'ha d'aconseguir tenint en compte els ucraïnesos. "No es pot decidir res sobre Ucraïna sense Ucraïna i no es pot decidir res sobre la seguretat europea sense Europa, perquè l'agressió russa a Ucraïna afecta clarament la seguretat europea", va argumentar el ministre espanyol d'Exteriors, José Manuel Albares, abans de reunir-se amb diversos dels seus homòlegs europeus. Sembla que ara els Estats Units s'ho han repensat i sí que inclourà Europa a les negociacions de pau.
Vance pressiona Rússia
El vicepresident dels Estats Unit ha amenaçat amb "imposar sancions" i fins i tot amb "accions militars" per pressionar el president de Rússia, Vladimir Putin, perquè accepti un acord sobre la guerra a Ucraïna. En una entrevista amb The Wall Street Journal (WSJ), el vicepresident nord-americà ha subratllat a més que Ucraïna ha de tenir "independència sobirana" i ha afegit que l'acord que sorgeixi de les converses per posar fi a la guerra a Ucraïna serà sorprenent.
Vance ha explicat al diari que l'opció d'enviar tropes nord-americanes a Ucraïna si Moscou no negocia de bona fe segueix "sobre la taula", cosa que suposa un to molt més dur que el del secretari de Defensa, Pete Hegseth, que dimecres va suggerir que els Estats Units no comprometrien forces militars. "Hi ha eines econòmiques per exercir influència, per descomptat que hi ha eines militars per exercir influència" que els Estats Units podrien utilitzar contra Putin, ha aclarit Vance.