Nova controvèrsia al voltant del Canal de Panamà, una via estratègica pel comerç mundial. Primer va ser la qüestió de la sobirania del canal, quan Donald Trump ja va posar el canal en el seu punt de mira des d’abans d’assumir la presidència dels Estats Units, amenaçant de recuperar el control del canal (sota control panameny des de 1999), que ha provocat tensions diplomàtiques entre els dos països. Ara s’ha obert una nova disputa geopolítica i econòmica sobre les tarifes de navegació que afecten els vaixells nord-americans. El Departament d’Estat dels Estats Units va assegurar aquest dimecres que els seus vaixells podran transitar a partir d’ara pel Canal de Panamà sense pagar taxes, després de la recent visita a Panamà del cap de la diplomàcia del govern Trump, Marco Rubio. Però l’administració del canal de Panamà ho ha negat. En concret, el president panameny José Raúl Mulino ha assegurat que es tracta d'una "falsedat" que resulta "intolerable" i ha explicat que hi ha una "impossibilitat legal i constitucional per fixar, augmentar o retirar peatges al canal". Les polèmiques obertes per Donald Trump sobre el Canal de Panamà han desencadenat un gran debat i malestar en el país, que veu perillar la seva sobirania sobre aquesta via, però també tensions en altres regions del continent, i en la geopolítica mundial.
Comunicats que es contradiuen
"El Govern de Panamà ha acordat no cobrar més taxes als vaixells del Govern dels Estats Units que transiten pel canal de Panamà. Això estalvia al Govern nord-americà milions de dòlars a l'any", diu un breu comunicat publicat el Departament d’Estat en el seu perfil de la xarxa social X. Però a través de la mateixa xarxa, l’Autoritat del Canal de Panamà, “facultada per fixar els peatges i altres drets per transitar pel Canal” ha comunicat que “no ha realitzat cap ajustament dels mateixos”. L’autoritat del canal, però, continua en to més conciliador que “amb absoluta responsabilitat” que estan “en disposició per establir un diàleg amb els funcionaris pertinents dels Estats Units respecte al trànsit dels vaixells de guerra d’aquest país”.
La interferència xinesa
Als Estats Units els preocupa la suposada influència xinesa en el Canal de Panamà i considera que "la influencia i el control del Partit Comunista xinès" sobre el canal suposa una amenaça i una violació del Tractat de Neutralitat. Això va quedar clar en la visita que el secretari d’Estat nord-americà va realitzar entre l'1 i el 3 de febrer a Panamà, envoltada d'un rebuig popular als carrers de Ciutat de Panamà per les amenaces de Trump sobre el canal. Rubio va expressar les inquietuds sobre aquesta suposada influència xinesa en les reunions que va mantenir amb el ministre d’Exteriors panameny, Javier Martínez-Acha, i també amb el president del país, José Raúl Mulino, i va exigir “canvis immediats” en la seva administració. Mulino va deixar clar que “el Canal és i seguirà sent panameny”, però es va mostrar obert a cooperar amb els Estats Units. El president panameny també va informar Rubio que Panamà no renovarà l’acord amb la Xina relacionat amb la nova Ruta de la Seda.
Tracte amb la Marina dels EUA
Entre els possibles acords que es van posar sobre la taula en la visita de Rubio hi ha la d’optimitzar la prioritat en el trànsit dels vaixells de la Marina nord-americana, tot i que no es van donar més detalls. "L'Autoritat del Canal de Panamà va comunicar al secretari Rubio la seva disposició de treballar amb la marina de guerra d'aquest país per optimitzar la prioritat en el trànsit dels seus vaixells a través del Canal", va informar llavors l'entitat en un comunicat, poc després de la visita del cap de la diplomàcia nord-americana a la via, on es va reunir amb l'administrador, Ricaurte Vázquez. Des de la inauguració del canal, el 1914, el peatge que paguen els vaixells de guerra, de qualsevol nació, incloent-hi els Estats Units, es calcula en funció de les tones de desplaçament màxim d'aigua, igual que per a les dragues i dics secs flotants, d'acord amb el CP. Aquesta estructura de peatge és diferent de la que s'utilitza per establir el peatge dels vaixells comercials.
El preu per travessar el Canal de Panamà varia segons el tipus i la dimensió del vaixell, així com d'altres factors. Un vaixell menor de 15 metres d’eslora pot pagar al voltant dels 800 dòlars, amb una franquícia addicional de 850 dòlars, mentre que els vaixells comercials, els portacontenidors o els de passatgers paguen en funció del CP/SUAP, que significa Canal de Panamà/Sistema Universal d’Arqueig de Naus, un sistema de mesura per calcular el tonatge dels vaixells i que es basa en una fórmula matemàtica que determina el volum total de la nau. Una tona neta CP/SUAP equival a 2,83 m³ de capacitat volumètrica. Així, per exemple, un vaixell regular menor de 10.000 tones paga 3,50 dòlars per CP/SUAP.
Queixes de tracte injust
Els Estats Units consideren que els seus vaixells “reben un tracte injust”, tot i que les autoritats panamenyes asseguren que els vaixells del país nord-americà paguen les mateixes tarifes que la resta, en virtut del Tractat de Neutralitat. Segons les xifres oficials de l’Autoritat del Canal de Panamà, proporcionades a EFE, des de 1998 fins al tancament fiscal 2024 (26 anys), el trànsit dels vaixells de guerra i submarins de la Marina dels Estats Units han suposat el 0,03% del trànsit del Canal. Això són 994 vaixells dels 373.039 que van transitar per la via interoceànica en tot aquest temps. "En aquest període de temps, els ingressos de trànsit en aquest concepte han sumat 25,4 milions de dòlars, cosa que equival a menys d'un milió de dòlars a l'any", va detallar l’autoritat del canal.