Els primers resultats de les investigacions per determinar les causes del xoc entre un avió i un helicòpter a Washington es coneixeran en 30 dies, segons informaven les autoritats aquest dijous, i és que encara no s'havien trobat les caixes negres de les aeronaus. Ara bé, aquesta matinada, el New York Times, ha informat que els equips d'emergències han recuperat la caixa negra i els enregistraments de l'avió i, segons un informe preliminar al qual han tingut accés, en el moment del xoc al vol entre un avió de passatgers i un helicòpter militar la dotació de controladors aeris no era la normal. El rotatiu apunta que una sola persona s'estava ocupant, al mateix temps, de supervisar els avions i els helicòpters, quan el que és normal a aquella hora és que hi hagués un operari per a controlar cada aparell.

"No era normal per a l'hora del dia i el volum de trànsit", es desprèn d'aquest informe preliminar intern de seguretat de l'Administració Federal d'Aviació. L'accident es va produir a les 20:48, hora local, una hora que, en condicions normals, hi hauria d'haver un controlador aeri dedicat, exclusivament, a controlar els vols dels helicòpters. Aquesta és una hora de molt trànsit aeri i normalment, entre les 10 del matí i les 21:30 h de la nit, hi ha més personal. Tot i això, a la torre de control de l'aeroport Ronald Reagan en el moment de la catàstrofe, la persona encarregada de dirigir el trànsit dels avions, s'encarregava també dels helicòpters.

Un supervisor va deixar plegar abans un controlador

El diari nord-americà relata que un supervisor va permetre que el controlador encarregat dels helicòpters plegués abans, i així el servei va quedar amb menys personal del necessari tenint en compte que era una hora de molt trànsit aeri. A hores d'ara, encara no se sap per què el supervisor va autoritzar que una sola persona combinés les dues posicions (avions i helicòpters). 

Duplicar les funcions pot ser problemàtic per a un controlador quan l'espai aeri està congestionat, i és que en les dues tasques s'utilitzen freqüències de ràdio diferents, i els pilots d'avió i helicòpter no s'haurien d'escoltar entre si encara que estiguin en contacte amb la torre. De fet, segons The Washington Post, el dia anterior al de l'accident un altre avió va haver d'avortar l'aterratge per evitar xocar amb un altre helicòpter.

La politització de l'accident

Si bé el New York Times està avançant aquesta informació, el president dels Estats Units, Donald Trump, va criticar aquest dijous el pilot de l'helicòpter militar i va atribuir la culpa del sinistre als controladors aeris i a les polítiques de diversitat promogudes pels Governs de Barack Obama (2009-2017) i Joe Biden (2021-2025). Trump va comparèixer a la sala de premsa de la Casa Blanca només hores després de l'accident aeri, el més greu a la història dels Estats Units des del 2001, i en les seves declaracions va introduir un to polític a la tragèdia, avançant algunes de les conclusions de la investigació i assenyalant directament l'helicòpter com a responsable.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!