La Fiscalia de Sicília ha anunciat l'inici d'una investigació per homicidi involuntari i negligència en el naufragi del iot del magnat britànic Mike Lynch, que s'ha saldat amb la mort de set persones, entre elles l'empresari, la seva filla i el president del banc Morgan Stanley International, Jonathan Bloomer. El iot de Lynch, el Bayesian, es va enfonsar la matinada d'aquest dilluns, 19 d'agost, a conseqüència d'una tempesta al port de Porticello, a Sicília. El vaixell es trobava ancorat i a bord hi havia 22 persones, Lynch amb amics celebraven la seva absolució en un cas per frau, però finalment va acabar bolcant sobre un costat abans d'enfonsar-se fins a 50 metres de profunditat. El fiscal de Termini Imerese, Ambrogio Cartosio, ha apuntat que de moment, no s'ha imputat a ningú, ni el capità del vaixell, el neozelandès James Catfield, un dels quinze supervivents i que ja ha estat interrogat. Tanmateix, ha avançat que eventuals imputacions "no depenen exclusivament de la recuperació del veler", sinó que també poden derivar d'altres dades i declaracions. El fiscal substitut, Raffaele Cammarano, ha detallat que el capità i la tripulació no estan obligats per llei a romandre a Sicília, i ha destacat que durant els interrogatoris han estat "molt col·laboradors". 

"Fonamental" recuperar el iot

El fiscal ha assenyalat que la recuperació del veler "és fonamental" per a la investigació. "Un desenvolupament seriós de la recerca es basa fonamentalment en la recuperació del veler. Si no el recuperem i l'examinem atentament, difícilment podrem configurar eventuals responsabilitats sobre els fets", ha afirmat en una roda de premsa aquest dissabte. Sobre el futur reflotament del veler, el comandant de la Guàrdia Costanera de Palerm, Raffaele Macauda, ha assenyalat que no es pot predir quan es produirà, ja que la nau es troba a 50 metres de profunditat. Tot dependrà de la velocitat en la qual es dugui a terme un pla tècnic de recuperació en col·laboració amb l'armador i que també haurà de preveure el buidatge dels dipòsits de carburant. "Estem encara en una fase inicial. La principal qüestió en la qual se centren els investigadors és com un veler considerat 'insubmergible' pel seu fabricant, la drassana italiana Perini Navi, es va enfonsar mentre un veler pròxim romania pràcticament il·lès", ha assenyalat.

El fiscal ha destacat que les seves perquisicions "no exclouen res", cap possibilitat, i ha reflexionat que la tragèdia "seria encara més dolorosa" si es demostrés que va ser causada "per comportaments no perfectament en línia amb la responsabilitat que cadascun ha de tenir en la gestió de la navegació". El comandant provincial dels bombers, Bentivoglio Fiandra, ha explicat que el veler es va enfonsar de popa i va quedar tombat sobre el costat dret en el fons, la qual cosa explicaria que les víctimes intentessin refugiar-se en les últimes zones amb oxigen, a l'esquerra.

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!