Diversos mitjans francesos i internacionals han rebut aquest dissabte una carta que, sota la signatura d'"una delegació inesperada", reivindica el sabotatge contra la xarxa ferroviària francesa que aquest divendres va provocar el caos al país, poques hores abans de l'inici de la cerimònia inaugural dels Jocs Olímpics de París 2024. La Fiscalia de París ha confirmat que està analitzant aquest comunicat, en què els autors celebren el sabotatge com una acció de protesta als jocs, ja que no està clar que siguin els perpetradors de l'atac contra l'alta velocitat francesa. "En diuen festa? Ho veiem com una celebració del nacionalisme, una gegantina posada en escena de la submissió de les poblacions per part dels Estats", diuen els signants, segons han filtrat la premsa francesa. Així, l'autor o autors critiquen amb duresa les Olimpíades, que veuen com un instrument d'explotació de la població i són utilitzats com una ocasió per posar en marxa dispositius de vigilància massiva.

Els arguments i el llenguatge utilitzats, en què els signants mostren el seu rebuig al capitalisme, fa pensar que un grup d'ultraesquerra podria estar al darrere del sabotatge. Aquesta és una línia d'investigació què s'havia apuntat des del principi. Un altre element que dona suport a aquesta possibilitat és que el correu electrònic es va enviar a través de la plataforma Riseup, segons informa La Provence, una eina que busca "proporcionar eines de comunicació en línia per a persones i grups que defensen un canvi social alliberador". Els serveis secrets, però, insisteixen en la prudència abans d'arribar a qualsevol conclusió sobre l'autoria, entre altres coses, perquè els elements d'aquest missatge no demostren que els que ho han escrit siguin els que van cometre el sabotatge, perquè, entre altres coses, no han donat detalls de quines van ser les seves accions. Caldrà descartar que no sigui un missatge de suport a l'acció de boicot. El ministre de l'Interior, Gérald Darmanin, ha fet notar aquest dissabte, en una entrevista al canal públic France 2, que s'han recopilat “un cert nombre d'elements que ens permeten pensar que sabrem força ràpid qui n'és el responsable”.

Els atacs van consistir en l'incendi de tres instal·lacions de senyalització en punts estratègics de tres dels quatre corredors principals d'aquesta infraestructura a França, els del Nord, Est i de l'Atlàntic. A més, hi va haver una temptativa de sabotatge al quart corredor, el del Sud-est, que va poder ser avortat perquè uns empleats de la companyia ferroviària estatal francesa SNCF van sorprendre uns individus que van fugir en una camioneta quan també intentaven destruir un equipament similar. Com a conseqüència d'aquests sabotatges, divendres es van cancel·lar 200 dels 750 trens d'alta velocitat programats aquell dia, cosa que va deixar sense viatjar 100.000 persones aquell dia. Les pertorbacions han continuat aquest dissabte als eixos del Nord i de l'Atlàntic, mentre que a l'Est s'ha restablert la normalitat una vegada reparada la infraestructura danyada. La Societat Nacional de Ferrocarrils (SNCF) espera una tornada total a la normalitat dilluns al matí.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!