Aquest dimecres ha entrat en vigor a França la prohibició dels vols regionals quan existeixi una alternativa en tren amb una duració de menys de dues hores i mitja. La mesura, inclosa dins la Llei del Clima aprovada l'agost de 2021 per lluitar contra el canvi climàtic i reduir emissions, s'ha publicat oficialment al Diari Francès aquest dimarts i té efectes immediats sobre els aeroports de Nantes, Burdeos, Lyon i París-Only.
El decret aprovat, que s'aplica durant un període de tres anys, estableix que els trajectes en tren substitutoris dels avions han de tenir "freqüència suficient i horaris adequats", així com indica que la connexió i horaris han de permetre al viatger estar almenys vuit hores en la destinació durant un mateix dia. A més, el trajecte del servei ferroviari ha d'efectuar-se entre estacions que prestin servei a les mateixes ciutats on es troben els respectius aeroports.
Política pel clima
El ministre de Transports francès, Clément Beaune, ha celebrat l'entrada en vigor de la mesura i ha afirmat que és una passada "essencial" i "un fort símbol en la política de reducció d'emissions de gasos d'efecte hivernacle". "És una primícia mundial i està totalment en línia amb la política del govern per fomentar l'ús de transports que emetin menys gasos d'efecte hivernacle", ha destacat el dirigent francès en un comunicat emès aquest dimecres. El president de França, Emmanuel Macron, ha tret pit sobre la regulació, assegurant que són "els primers en fer-ho".
Interdire les lignes aériennes en cas d’alternative de moins de 2h30 en train.
— Emmanuel Macron (@EmmanuelMacron) May 23, 2023
Je m’y suis engagé.
Nous sommes les premiers à le faire. pic.twitter.com/hDYpz5Osms
Le #train des primeurs est un symbole et tire le fret ferroviaire. Il continuera ⤵️ @LesEchos pic.twitter.com/HdK5QXer7Y
— Clement Beaune (@CBeaune) May 24, 2023
Les aerolínies, en contra
L'Associació de Transport Aeri Internacional (IATA), que agrupa més de 300 aerolínies de tot el món i engloba sota el seu paraigües el 83% del trànsit aeri global, s'ha mostrat en contra de la mesura, i el seu director general, Willie Walsh, l'ha qualificat de "completament absurda" i que "no serveix per res". Walsh ha afirmat que si s'eliminessin totes les rutes de menys de 500 kilòmetres a Europa, se suprimirien el 24% dels vols, però, en canvi, les emissions de CO2 "només caurien un 3,84%". Per la seva part, l'agrupació d'aerolínies europees, Airlines4Europe, ha criticat també que "prohibir aquests viatges només tindrà efectes mínims" en l'emissió de CO2 i ha afirmat que "els governs haurien de recolzar solucions reals i significatives".
#SustainableAviationFuels are critical to help aviation decarbonize, but what is the pivotal role that government policies must play to encourage the scaling up of SAF production❔
— IATA (@IATA) May 24, 2023
👉 https://t.co/MC3caQ8oK9#FlyNetZero pic.twitter.com/I9WLG3e6q5