Els esforços de Pedro Sánchez i Olaf Scholz per intentar fer pressió a Emmanuel Macron de la importància de reprendre les construccions del gasoducte MidCat, que connecta Catalunya amb França han estat en va. Tot i que inicialment semblava que el govern francès es repensaria la seva posició després que el president del govern espanyol es reunís amb el canceller alemany aquesta setmana, ja que tots dos són molt favorables a reprendre les obres que porten anys parades en el context d'una crisi energètica sense precedents i per la qual no sembla haver-hi una solució propera, finalment el govern Macron ho ha descartat pel seu gran cost econòmic i per la durada de les obres. Ara, anant més enllà, el ministre d'Economia francès Bruno Le Marie, ha tornat a qüestionar aquest dissabte la utilitat del projecte per portar gas des de la península Ibèrica a la resta d'Europa en un moment d'escassetat. Sense anar més lluny, aquest cap de setmana Rússia ha complert les amenaces i ha tallat indefinidament el subministrament de gas via Nord Stream.
Anant més enllà, Le Marie ha rebaixat la importància del Midcat, titllant-lo d'una canonada i de la qual dubta que els pugui ser útil per passar el pròxim hivern, que es preveu molt complicat davant la crisi energètica i de subministrament. De fet, Macron ja ha sortit a avançar que s'ha acabat el que ell ha anomenat "era de l'abundància", però després va rebre moltes crítiques per les fotografies filtrades en les quals apareix gaudint de l'estiu en un iot. Le Marie s'ha pronunciat així en un fòrum econòmic a Itàlia segons ho ha recollit el diari Il Sole 24 Ore.
Les condicions de Brussel·les per finançar el Midcat
En el mateix context, el ministre francès ha reconegut que a curt termini tenen l'obligació de cercar nous mercats de combustibles fòssils lluny de Rússia i evitant que aquestes accions pressionin excessivament a les famílies del país, que s'enfronten a una de les tornades a l'escola més cares de la història i no podrien suportar un nou augment sobtat dels preus. "L'electricitat i l'hidrogen seran més importants que una nova línia de transmissió de gas", ha dit en al·lusió a reprendre les obres del Midcat, recordant que invertir en aquest gasoducte podria ser polèmic entre els que defensen finançar projecte de transició cap a energies més netes.
Brussel·les s'ha obert a finançar el Midcat, ja que un dels problemes més assenyalats és el seu elevat cost, sempre que s'arribi un acord entre les parts afectades, fet que Le Marie allunya amb les seves últimes declaracions. Amb tot, aquesta no era l'única condició de la Comissió Europea, que també reclama que a través del gasoducte es puigui transportar hidrogen verd.