Les caixes negres de l'avió de Jeju Air van deixar de gravar dades del vol quatre minuts abans que l'aeronau s'estavellés, cosa que té implicacions importants i suposa un obstacle per a la investigació de l'accident. L’avió de Corea del Sud va xocar contra un mur i va explotar després d’intentar un aterratge d’emergència el passat 29 de desembre en l’aeroport de Muan (Sud-oest de Corea del Sud), el que va deixar 179 víctimes mortals, en el que es considera la major tragèdia aèria del país. El Ministeri sud-coreà de Transport ha informat que les caixes negres del Boeing 737-800 van deixar de registrar dades quatre minuts abans de l'impacte.

Anàlisi als Estats Units

Les autoritats sud-coreanes van decidir enviar les caixes negres als Estats Units per obtenir millors resultats de la seva anàlisi i aclarir les causes del sinistre. L'anàlisi, efectuada per la Junta Nacional per a la Seguretat del Transport dels EUA (NTSB), ha esbrinat que ni la gravadora de dades de vol (FDR, per les sigles en anglès) ni la gravadora de veu de cabina (CVR, per les seves sigles en anglès) contenen informació sobre el que va passar des de les 08.59 fins a les 09.03 hores, aquest últim el moment exacte en què l'avió va acabar destruït en un impacte contra el mur de formigó. "L'anàlisi ha revelat que tant les dades de la CVR com de la FDR no es van registrar durant els quatre minuts previs a la col·lisió de l'aeronau amb el (mur) localitzador", ha confirmat el Ministeri de Transport de Corea del Sud en un comunicat recollit per l'agència oficial de notícies del país, Yonhap.

Preval la teoria de l’impacte amb ocells

L'explosió va tenir lloc a les 9.03, just després que l'avió s'estavellés contra un mur de formigó fora de pista després d'haver tocat terra sense activar el tren d'aterratge ni altres dispositius de frenada. Minuts abans de tocar terra, el pilot del vol 7C2216 havia emès una alerta d'auxili i notificat a la torre de control aeri que l'aeronau s'havia vist afectada per l'impacte d'una au. Ara mateix preval la teoria que l'avió va col·lidir contra una bandada d'ocells, arran d'una alerta emesa per la torre de control sis minuts abans del sinistre de què hi havia aus a la zona, i que podria haver afectat el sistema hidràulic d'aterratge. L'avió va acabar tocant terra sobre la panxa i els pilots no van poder aturar l'aparell a temps.

Les caixes que són taronges

Les caixes negres dels avions són dispositius fonamentals per a la seguretat aèria i la investigació d'accidents. Tot i el seu nom, són de color taronja brillant per facilitar-ne la localització entre les restes d'un accident. En realitat es tracta de dos dispositius diferents, el Flight Data Recorder (FDR) o Gravadora de Dades de Vol, que registra més de 700 paràmetres tècnics del vol, com a altitud, rumb, velocitat, posició dels flaps, rendiment dels motors i pressió. Aquest aparell pot emmagatzemar fins a 25 hores de dades de vol. El segon dispositiu és el Cockpit Voice Recorder (CVR) o Gravadora de Veus de Cabina, que enregistra tots els sons a la cabina de l'avió, incloent-hi converses entre pilots, comunicacions amb el control de trànsit aeri i alarmes. Emmagatzema les últimes dues hores d'àudio abans d'un incident.

La investigació seguirà

El Ministeri de Transport sud-coreà va assenyalar que encara que les dades de les caixes negres són fonamentals per a la investigació de l'accident, aquestes no són les seves úniques fonts per obtenir-ne informació. Les autoritats sud-coreanes continuaran analitzant registres de trànsit aeri, enregistraments de vídeo de l'accident i les restes trobades al lloc del sinistre. Es desconeixen els motius pels quals les caixes negres van poder interrompre la gravació, però són diverses les raons que poden motivar una fallida tècnica, com un problema en el sistema elèctric, una pèrdua d’energia, algun tipus de dany a causa de l’impacte final o una forta interferència electromagnètica.

L'accident, al qual només van sobreviure dos membres de la tripulació de l'avió, ha portat l'aerolínia de baix cost Jeju Air a retallar les seves correspondències des de Busan (sud-est del país) durant el primer trimestre per enfortir les operacions de manteniment dels avions, en ple escrutini sobre les causes del sinistre.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!