Després de molts estira-i-arronses entre el govern espanyol de Pedro Sánchez i el francès d'Emmanuel Macron, que fins llavors havien mostrat una molt bona sintonia almenys en públic, França i Espanya van arribar a un acord per substituir la construcció del MidCat, la proposta estrella de Sánchez que comptava amb el suport d'Alemanya, per un nou gasoducte per transportar hidrogen verd entre les ciutats de Barcelona i Marsella, el conegut com a BarMar. A mitjan desembre, els tres governs (Portugal se suma a França i l'Estat) i la Comissió Europea s'han de reunir per presentar aquest projecte, que s'espera que suposi un abans i un després pel mercat energètic europeu i ajudar a reduir la dependència del continent de Rússia en aquest sentit.
Pel que fa al govern espanyol s'ha proposat treballar amb intensitat per a poder presentar en aquesta trobada tots els detalls sobre el batejat com a "corredor verd", també la data de l'inici de les obres: segons pública El Independiente, en els documents del ministeri de Transició Ecològica es planteja que aquestes comencin el 2026, d'aquí a uns tres anys. Aquesta data seria un acord entre el govern espanyol, el francès i la Comissió Europea, a banda d'empreses privades que també es podrien implicar al projecte. Tot plegat, sempre que no hi hagi cap contratemps que obligui a endarrerir-les.
Els avantatges del BarMar sobre el MidCat
Tot i que el govern espanyol, amb el suport d'Olaf Scholz, volia que el gran projecte energètic pel continent fos l'acabament del gasoducte MidCat, que uneix Catalunya amb França, Macron no en volia ni sentir parlar. En algun moment de les negociacions semblava que se'l aconseguia convèncer, però la pinça de Sánchez i Scholz va ser insuficient. Davant la negativa insistent del francés, que denunciava que acabar el MidCat era massa costós i massa lent, per una infinitat de traves burocràtiques a les quals s'haurien de afrontar els dos països per reprendre les obres que travessaven els Pirineus. Ara, aquest gasoducte que connecta Barcelona i Marsella per mar, els permisos haurien de ser més senzills i bons d'aconseguir. Sempre en teoria, ja que a la pràctica tot es pot embolicar. A més, si una de les grans crítiques que feia Macron al MidCat era la durada de les obres, aquestes també es redueixen amb el nou projecte.
Un projecte vist amb bons ulls per la Generalitat
Aquesta infraestructura també compta amb la benedicció de Pere Aragonès i el Govern de la Generalitat. Després de la seva reunió a Brussel·les amb el comissari europeu de Mercat Interior, Thierry Breton, el president celebrava que aquest nou gasoducte convertirà Catalunya en un hub energètic, amb tot el que això comporta pel desenvolupament de les indústries associades i la cadena de valors que impulsarà, entre d'altres, des del punt de vista d'investigació o serveis auxiliars. Per la seva part, el conseller d'Empresa i Treball, Roger Torrent, assegurava que amb el BarMar, "Catalunya serà una peça importantíssima de l'ecosistema europeu".